Med tanke på att de båda Volvo-bolagen har kinesiskt ägande i form av Geely och Li Shufu så är de djupare indragna i det här spelet än många andra företag.
Med tanke på att de båda Volvo-bolagen har kinesiskt ägande i form av Geely och Li Shufu så är de djupare indragna i det här spelet än många andra företag.

Volvobolagen djupt indragna i handelskonflikten

Relationerna mellan USA och Kina verkar kastas mellan hopp och förtvivlan med några timmars mellanrum. Mitt i den stormen ska Volvo Cars och AB Volvo försöka fatta rätt långsiktiga miljardbeslut.

ANNONS
|

Förhållandet mellan USA och Kina fick på onsdagen och torsdagen nya frostskador när det visat sig att det kinesiska telekombolaget Huaweis finanschef Wanzhou Meng, som är dotter till Huaweis grundare, har gripits i Kanada efter en begäran om utlämning från USA. Gripandet möttes av skarpa protester från kinesiskt håll och fick omedelbart börserna att falla, både i Asien och runtom i världen.

Det ska dessutom ha skett i söndags, alltså samma helg som USA och Kina uppfattades nå stora framgångar i samband med G20-mötet i Argentina. Donald Trump och hans kinesiske kollega Xi Jinping enades då om vapenvila när det gäller ytterligare handelstullar under en tremånadersperiod.

ANNONS

I vanlig ordning har Donald Trump dessutom pepprat på med twitter-inlägg med budskap som att "Mötet i Argentina med president Xi var extraordinärt. Relationen med Kina har tagit ett stort steg framåt" samt att Kina ska ha gått med på att "sänka och ta bort" tullarna på USA-tillverkade bilar, utan att ge några ytterligare detaljer kring det aningen oklara budskapet. Men de positiva signalerna räckte för ett rejält lyft för många fordonsaktier, bland andra AB Volvo.

Djupt indragna

Den här typen av politiskt influerade beslut har under senare år fått allt större betydelse för Göteborgs två viktigaste företag. Med tanke på att de båda Volvo-bolagen har kinesiskt ägande i form av Geely och Li Shufu så är de djupare indragna i det här spelet än många andra företag. Och det handlar heller inte alltid om relationen mellan supermakterna, utan emellanåt också om att försöka tolka den politiska scenen i Kina, och på vilket sätt det påverkar Volvos lokala ägare och deras strategier.

Det är tydligt att olika verksamhetsrekord för Göteborgsduon inte räcker när omvärlden ser ut som den gör.

Trots att AB Volvo redovisar toppsiffror för försäljning och rörelseresultat och har en sprängfylld kassa så har investerarna flytt aktien, som gått ned med 22 procent i år. Förutom det politiska maktspelet anses osäkerheten stor kring bland annat konjunkturen framöver och lastvagnsbolagets egentillverkade bekymmer kring en katalysator i avgasreningen, som förväntas kosta stora belopp.

ANNONS

Skrotade stor expansionsplan

Redan hoten om tullchocker fick i förra veckan Volvo Cars att skrota sin stora expansionsplan för den nya fabriken i Charleston i South Carolina. Tanken var tidigare att anställa totalt 5 500 personer inom några år för att bland annat bygga bilar för Kina. Men bara de senaste dagarna har det alltså kommit flera motstridiga signaler som i hög grad påverkar sådana avgöranden.

Det kan i sin tur dessutom direkt påverka Göteborg, beroende på om det anses bättre eller sämre att lägga arbete här än i USA eller Kina.

Samtidigt gäller det att försöka parera hur olika konkurrenter manövrerar i det här internationella spelet. På torsdagen kom exempelvis uppgifter om hur Teslas första fabrik i Kina ska börja producera elbilar under andra hälften av nästa år. Fabriken ska vara ett motdrag för att slippa importtullar från USA.

Den stora osäkerheten påverkar i sin tur ytterligare den för tillfället inställda börsintroduktionen av Volvo Cars, som redan lider av oklar framtid för biltillverkare, skakiga finansmarknader och en ägare med uppenbart orimliga prisförväntningar.

Och det är ingen optimal situation att behöva fatta beslut om långsiktiga miljardinvesteringar i en miljö som präglas av lynniga politiker som driver ett avancerat maktspel, allra helst inte i teckenform på twitter.

ANNONS

ANNONS