Volvo skeppar Kinabyggd bil till USA

ANNONS
|

-Ett väldigt viktigt steg för oss, ett bevis på vår kapacitet i Kina, säger Volvos Asienchef Lars Danielson.

Han framhåller att en Volvo ska ha samma kvalitet var den än byggs. Men det återstår att se om amerikanerna litar på det.

-Det är återförsäljarna i USA som sagt att de vill ha en sådan här bil, säger Lars Danielson.

Undviker valutasvängningar

Volvo startar exporten både för att bli mindre utsatt för dollarns svängningar mot kronan och för att man behöver något för att väcka USA-marknaden, där märket har halverats sedan 2007. Exportbilen, S 60 Inscription, är en extrautrustad variant av den förlängda S 60 L. Volymförväntningarna på USA-exporten ligger på 1 500-2 000 bilar i år och 5 000 bilar nästa år.

När en mindre grupp journalister bjudits in till det 500 000 kvadratmeter stora fabriksområdet är det en toppmodern anläggning som visas upp. Chengdufabriken, som ligger i provinsen Sichuan - känd för sin peppar och sina pandor - har varit i gång sedan slutet av 2013. Närmaste granne är koncernsyskonet Geely Automotive. Den har byggts upp enligt samma standard som andra Volvofabriker.

ANNONS

-Vi levererar det vi ska, säger Katarina Fjording, produktionschef i Kina som i maj blir produktions- och inköpschef i USA för att jobba med den fabrik som Volvo ska bygga där på en ännu inte bestämd plats.

Mycket ser likadant ut som i europeiska bilfabriker, som pressverket och monteringslinan. Möjligtvis undantaget ljustavlor där man gratulerar månadens födelsedagsbarn.

Annat löneläge

Tekniskt finns den största skillnaden i karosseriet där det svetsas mer för hand. I Europa är i stort sett all svetsning robotbaserad. I Chengdu endast 25 procent.

-Det beror på att löneläget är en fjärdedel till en femtedel mot i Europa, säger Lars Danielson.

Lönerna i Chengdufabriken startar på 3 700 RMB per månad (cirka 5 500 kronor), men det finns möjlighet att tjäna mer genom övertid - något som ses som en förmån.

22-årige Hau Qiang, som jobbat ett halvår på monteringslinan, är nöjd med sin lön.

-Arbetstrycket på andra ställen kan vara högre. Här är det bättre balans, mer omsorg om de anställda, säger han.

25-åriga Li Xixia, med tre år på Volvo, pratar om en trevlig atmosfär.

-Det är inte så tuff attityd, mer avslappnat, säger hon.

De anställda uppmuntras att bryta mot den kinesiska traditionen att aldrig säga emot chefen.

-Vi vill att man ifrågasätter om något är fel. Då upptäcks misstag snabbare, säger Katarina Fjording.

Ännu så länge har ägarbolaget Geely Holding tagit kostnaderna för Volvos tre kinesiska fabriker. På frågan om inte Volvo ska börja betala tillbaka nu när bolaget går med vinst svarar huvudägaren Li Shufu svävande.

-Det går inte att prata om återbetalning. Geely Holdings roll är som investerare. Investeringarna i Volvo ingick i planen när vi köpte bolaget, säger han.

Volvo Cars startade försäljning i Kina 1984. Första kontoret i Peking öppnade 1994. 2005 stod försäljningen i Kina för 1 procent av Volvos volym. I fjol var motsvarande siffra över 17 procent och Kina blev Volvos största marknad.

Volvo ägs sedan 2010 av Geely Holding och två regionala investeringsfonder i Kina.

I Chengdu byggs fyra modeller: S 60 L (med extra lång hjulbas för större baksäte), S 60 L laddhybrid med el- och bensindrift, S 60 Inscription och XC 60.

I Daqing byggs den gamla XC 90 under namnet XC Classic.

Produktionen i Kina var i fjol 43 000 bilar och planeras öka till 79 000 i år. Globalt planerar Volvo för en produktion på 500 000 bilar i år.

75 procent av komponenterna i de Kinabyggda bilarna kommer från lokala leverantörer.

Volvo Cars fabriker över världen, med siffror över antal bilar som kan byggas årligen i parentes:

Göteborg (300 000), Gent i Belgien (270 000), Chengdu i Kina (120 000), Daqing i Kina (80 000, när den är fullt utbyggd och ska tillverka nya S 90. Nu produceras endast cirka 4 000 XC Classic). En ny fabrik ska stå klar i USA 2018 med en kapacitet på cirka 120 000 bilar.

Volvo bygger också S 80 L i Changan/Fords fabrik i kinesiska Chongqing samt har en monteringsanläggning i Kuala Lumpur i Malaysia.

Motorfabriker i Skövde och Zhangjiakou i Kina samt karossfabrik i Olofström.

Anställda totalt i Volvo Cars: cirka 26 000 varav 4 500 i Kina.

Volvoanställda ska vara med och bygga upp Geelys nya fabrik i kinesiska Luqiao där det kan bli aktuellt att producera även Volvobilar på den mindre så kallade CMA-plattformen som Volvo och Geely utvecklar ihop.

ANNONS