"Volvo PV måste snabbt få fram nya modeller"

ANNONS
|

Volvo gör storförlust med 874 miljoner kronor för första halvåret. Kommentar?

- Nedslående resultat är aldrig kul, säger fordonsforskare Mikael Wickelgren, lektor i företagsekonomi Skövde högskola. Volvo PV:s strävan att nå nollresultat för helåret handlar om att vända förlusterna, den negativa utvecklingen och tjäna in mer pengar. Om det är realistiska mål är svårt att bedöma.

Försäljningen för Volvo PV har dippat under året, även om det vänt i juli och augusti. Hur bedömer du läget?

- Hälften av försäljningen för Volvo PV är i Europa. I södra Europa är marknaden inte så munter med statsfinansiellt elände i Grekland, Italien och Spanien. Det går lite bättre på marknader som Storbritannien, men det är inget som kompenserar det tappet. Det behövs bättring över hela linjen för att komma upp och kompensera förlusterna under första halvåret.

ANNONS

Volvochefen Håkan Samuelsson är optimistisk. Hur låter det?

- Volvochefen säger det han måste kring förhoppningar och framtidstro om att det ska bli bättre och att Volvo PV ska bli mer lönsamt. Det vore snudd på tjänstefel att hävda något annat.

Var det rätt av PV att minska antalet inhyrda konsulter med 1 500 sen augusti förra året?

- En rätt åtgärd i den situation Volvo PV befinner sig i. Inhyrd personal har för teknikföretag blivit ett dragspel för att snabbt komma ner i bemanning, Och när man drar ner inhyrda konsulter blir rubrikerna ett halvt typsnitt mindre än när det gäller fast personal.

Samtidigt är det viktigt med forskning och utveckling för ett bilföretag som Volvo, menar Wickelgren.

- Det är nödvändigt för Volvo PV för att klara konkurrensen. Nu gör man en del uppfräschningar som de av V70 och S80. Det kan ge schvung i försäljningen, något som Volvo PV försökt med tidigare. Men man presenterar inga helt nya produkter/modeller.

- Så det är ingen önskesituation för en Volvo PV-vd som står med ryggen mot väggen med förluster och snabbt måste vända utvecklingen.

Volvo måste framför allt satsa på att snabbt komma ut med nya produkter/modeller, menar Wickelgren.

ANNONS

- Först behövs en ersättare till XC90, främst på nya marknader som Kina och Ryssland. Men det gäller också USA, en allt mer trevande marknad för Volvo.

ANNONS