Fordonsindustrins omställningen mot ett större eldrivet utbud gäller inte enbart på personbilssidan. Från och med mitten av 2020 ska Volvos CE, som tillverkar anläggningsmaskiner, börja lansera mindre eldrivna hjullastare och grävmaskiner, uppger bolaget i ett pressmeddelande. I samband med omläggningen mot eldrift avslutar Volvo CE utvecklandet av dieselteknologi för dessa kompaktmaskiner, fortsätter bolaget.
– Vi bedömer att den teknik vi utvecklat nu är tillräckligt pålitlig, vilket i kombination med förändrade kundbeteenden och skärpt miljölagstiftning innebär att tiden är inne att satsa på elektriska kompaktmaskiner, kommenterar Melker Jernberg, vd för Volvo CE.
Beslutet följer på ett antal tester och demonstrationer av elektriska konceptmaskiner som Volvo genomfört tillsammans med kunder. Ett exempel på ett sådant samarbete är vad AB Volvo kallar Electric Site, där bolaget tillsammans med Skanska testat elektrifierade och förarlösa maskiner vid Vikans kross, byggjättens stora bergtäkt på Hisingen. Forskningsprojektet kunde visa på kraftig sänkta koldioxidutsläpp och minskade energikostnader, vilket GP tidigare rapporterat om.
LÄS MER:Succé för Volvo-projekt i Göteborg
Men att hela utbudet av anläggningsmaskiner snart skulle på gå el är inte troligt. Enligt Volvo CE förblir diesel den mest fördelaktiga energikällan för de större maskinerna.
Redan under våren kommer de första maskinerna att presenteras när Volvo CE ställer ut på Baumamässan utanför München. Därefter följer en stegvis introduktion som skalas upp 2020.