Kappahls vd Danny Feltmann tror att 2018 blir ett år "i kraftig omställning"
Kappahls vd Danny Feltmann tror att 2018 blir ett år "i kraftig omställning" Bild: Lisa Thanner

Vinsten faller för Kappahl

Försäljningen faller och lönsamheten minskar – Kappahl fortsätter kämpa i motvind.
– Vi fortsätter göra kraftfulla investeringar för att öka den digitala försäljningen, säger vd och koncernchef Danny Feltmann.

ANNONS
|

Kappahl, med huvudkontor i Mölndal, redovisar en nettoomsättning på 1 115 miljoner kronor för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/2018. Det är en minskning från 1 189 miljoner kronor under samma period i fjol.

Rörelsevinsten faller samtidigt kraftigt med följden att den viktiga rörelsemarginalen nu är nere på 0,4 procent, från 4,0 procent för ett år sedan.

Vd: "År av omställning"

Försäljningstappet förklaras bland annat med att färre kunder besökt Kappahls butiker under perioden, damkollektioner som inte "träffade helt rätt mot kunden" och en julhandel som kom igång relativt sent. Det plötsliga vintervädret i februari, har också gjort att försäljningen av vårkollektionerna börjat svagt.

ANNONS

– Flera av de effekter vi såg under första kvartalet har släpat efter också under det andra kvartalet. Vi har tagit fram starka vårkollektioner, men precis när vi var redo med dem blev det svinkallt – vi ser därför inte ännu effekterna av vårt arbete, säger Danny Feltmann.

Lönsamheten fortsätter pressas av de många reorna i hela branschen, men också av att Kappahl fortsatt genomför stora investeringar i bland annat nya IT-plattformar. Syftet är naturligtvis att öka den digitala försäljningen än mer. Danny Feltmann spår också att 2018 "blir ett år i kraftig omställning"

– Trafiken i butikerna är generellt i en nedåtgående trend, det gäller i princip för hela branschen. Vi har ett mål om en rörelsemarginal på tio procent, de kraftfulla investeringar vi genomför nu gör dock att det blir svårt att nå det målet på kort sikt. Det är däremot investeringar som krävs för att vi ska nå målet på lång sikt, säger han.

Ljusglimtarna: Mindre lager och ökande e-handel

Det finns också delar som utvecklas positivt för Kappahl. Danny Feltmann lyfter själv fram lägre lagernivåer, varulagret var vid kvartalets slut värt 713 miljoner kronor, en minskning med 93 miljoner kronor från samma period förra året, och det faktum att klädkedjans e-handel fortsätter växa med mellan 30 och 40 procent.

ANNONS

Hur stor del av försäljningen som idag kommer från e-handel berättar dock inte Kappahl.

– Det är flera aktörer som varit tidigare än oss med e-handel, men det betyder också att vi har potential att växa snabbt online. Vi gör stora satsningar på vår digitala affär, men vi ställer också om vårt butiksnät och omförhandlar till exempel våra lokalhyror, säger Danny Feltmann.

Fakta: Kappahl i siffror

Här nedan kan du se hur det gick för Kappahl under det andra kvartalet, december 2017 till februari 2018, i bolagets brutna räkenskapsår. Siffrorna står, om inget annat anges, i miljoner svenska kronor. Inom parentes ser du motsvarande siffror för samma period 2016/2017.

Nettoomsättning: 1 115 (1 189)

Rörelseresultat: 5 (47)

Bruttomarginal, i procent: 58,8 (58,9)

Rörelsemarginal, i procent: 0,4 (4,0)

Resultat före skatt: 5 (51)

ANNONS