Utbildning ser olika ut, och har radikalt olika förutsättningar världen över. Men en sak har all utbildning gemensamt: den kretsar till stor del kring läroboken, som under sin levnadstid genomgått många förändringar i innehåll, men få i form. Det är dags att läroboken tar det slutgiltiga steget in i den digitala tidsåldern – i alla fall om man frågar Kognity, startupen som vill revolutionera läroboken. I deras interaktiva läroböcker tar eleven till sig information bland annat med hjälp av videos, animationer och 3D-grafer. Allt eleven gör genererar data som analyseras och skickas tillbaka till eleven, som på så sätt kan se sina styrkor och svagheter. Läraren kan i sin tur se all statistik och data om var och en av sina elever, för att kunna anpassa utbildningen till varje elev.
– Utbildning är en av få delar av samhället som varken förbättrats eller radikalt förändrats av teknologin, säger Karin Bjerde, ansvarig för strategisk affärsutveckling på Kognity. Det första målet är att byta ut den tryckta läroboken mot en interaktiv sådan som kan användas på datorer, läsplattor och i telefonen, som kan anpassas efter varje elevs behov, och ger eleven automatisk feedback.
Högt mål
Trots att företaget såg dagens ljus så sent som 2015, är ambitionen hög: att nå 1,5 miljarder elever världen över. Ett mål som ska nås genom att företaget äger och utvecklar alla delar av verktyget, både den tekniska plattformen och själva innehållet. Kognity är både ett techföretag som utvecklat plattform och mjukvara, och ett förlag som producerar innehåller i läroböckerna.
– Traditionellt så finns på ena sidan av marknaden förlagen som gör de tryckta läroböckerna. De vill ofta ta sig till online, men den tryckta boken är deras huvudprodukt. På andra sidan marknaden har du tusen och åter tusen plattformar eller appar, som gör lite olika saker i skolvärlden, från quiz till att hålla koll på närvaro. Kognity är i mitten av dessa två vertikalen, genom att äga både plattformen och innehållet kan vi se till att båda sidor talar med varandra, förklarar Karin Bjerde.
Karin Bjerde växte upp i Göteborg, men har haft det globala perspektivet med sig från uppväxten. Faderns jobb på Volvo tog familjen runt om i världen, men efter att läst delar av grundskolan i USA och gymnasiet i Kina, blev det Handelshögskolan i Stockholm trots allt.
Men det var även här hon först träffade den ene av Kognitys två grundare, Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson. När Karin Bjerde, som då just sagt upp sig från sitt jobb på en investmantbank i London, träffade dem båda för en kaffe, blev det inget mindre än en ”perfekt första jobbdejt”.
– Jag ville applicera min erfarenhet på något som gör verklig förändring. När jag gått från mötet så ringde jag min mamma och sa att ´det är det här ska jag göra resten av livet´, berättar Karin Bjerde.
Den svåraste nöten
För den som vill vara en global aktör på utbildningsmarknaden finns flera stora utmaningar. En av de svåraste nötterna att knäcka är att kunna lokalanpassa produkten. Läroplaner ser olika ut i alla länder, och det är svårt att skapa en produkt som fungerar i hela världen.
– Att försöka skapa en one size fits-all lösning är ett misstag som många begår. En sådan lösning riskerar istället att inte bli relevant för någon, one size fits none, säger Karin Bjerde och jämför med appen Über som hade rakt motsatta förutsättningar: en marknad med få regleringar och liknande globala behov och stor efterfrågan, där man i princip kunde gå rakt in och lansera en app som fungerade överallt.
Hittills finns Kognity därför främst i de delar av världen där det internationella utbildningssystemet är som störst: Mellanöstern, Singapore och andra delar av Asien, där man enligt Karin Bjerde dessutom har en större öppenhet för teknologiska lösningar. I dag stöttar Kognity tre internationella läroplaner, och når därigenom elever i 90 olika länder.
– Plattformen är densamma i hela världen, men vi lokalanpassar läroböckerna. Det är så vi skalar upp, genom att gå in i nya läroplaner, säger Karin Bjerde, och berättar att planen framåt bland annat är att fokusera på delar av Afrika:
– Fram till 2030 kommer ytterligare en miljard elever att vara i behov av utbildning, 850 miljoner av dem bor i Subsahariska Afrika och Sydostasien.
Skolbudgetarna minskar
Finansieringen är en annan utmaning – skolornas budget tenderar att snarare minska än öka, och få har en budgetpost för teknik. Även om externt kapital kommit in, är det viktigt för företaget att stå på egna ekonomiska ben.
– Det är vår egen försäljning och vårt eget underliggande kassaflöde som finansierar underliggande verksamhet. Sedan tar vi in pengar från investerare för att expandera eller kunna investera, men vi vill inte hamna i en situation där vi är beroende av externt kassaflöde för att få själva affären att gå runt, säger Karin Bjerde.
Och framtiden ser ut att vara på Kognitys sida. Edtech, eller utbildningsteknologi, är en bransch som allt fler får upp ögonen för. Unga i dag är vana vid att ta till sig information på ett radikalt annorlunda sätt än tidigare generationer.
– De är omringade av teknologi. Varje dag visas på Youtube en miljard klipp som har med lärande att göra. Unga är så vana att konsumera information och kunskap, vi kan inte tvinga dem att ta ett steg tillbaka i skolan, när allt annat är interaktivt.
Fakta:
Kognity bildades 2015 av Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson. Företaget har huvudkontor i Stockholm, kontor i London och anställda i flera länder.
Kognity ägs till största delen av anställda, men även av externa investerare som Norrsken, Gullspång samt ängelinvesterare.
Företaget vann 2018 startup-tävlingarna DI Startup tour och Serendipity Challenge 2018.
År, nettoomsättning miljoner kronor, antal anställda, länder med skolor som använder Kognity
15/16 3.6 28 47
16/17 19.8 32 62
17/18 xx 69 82