Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Vi har blivit varse bedrägeriförsöken"

När Helena blev lurad att skicka över 10 000 kronor via Western Union försökte personalen på Forex stoppa henne. Kommunikationschefen Tom Friberg säger att de vill få kunden att tänka till en extra gång.

GP har tidigare skrivit om Helena som kontaktades på Facebook av en person som uppgav sig för att en amerikansk soldat. Det slutade med att Helena lurades att föra över 10 500 kronor via Western Union. När hon genomförde transaktionen på Forex frågade personalen henne tre gånger om hon verkligen kände mottagaren. Helena betalade men personalens frågor fick henne att syna bedragarnas bluff när hon kom hem.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi har blivit varse att de här bedrägeriförsöken har pågått och kommer förmodligen fortsätta att pågå med olika metoder. Själva överföringen av pengar kan ibland ske genom Western Union. Därför har vi meddelat våra säljare i butikerna att vara extra varsamma för kundens skull, säger Tom Friberg, kommunikationschef på Forex.

Han säger att det inte finns några exakta frågor som ska personalen ska ställa utan att det gäller att anpassa det efter situationen.

– En enkel kontrollfråga syftar till att kunden ska tänka till en extra gång: "om jag verkligen känner till mottagaren, om jag redan mottagit en eventuell vara eller om jag vet med säkerhet att jag kommer att få en vara."

Har ni någon uppfattning om hur vanliga bedrägerierna är?

– Nej, det har jag faktiskt inte. Vi vet att det förekommer men det är en väldigt begränsad mängd jämfört med den totala mängden överföringar. Det är ingenting som ökar i någon större omfattning.

Kan ni göra något mer än att ställa kontrollfrågor?

– Normalt brukar det räcka. Det enda vi kan göra är att försöka stödja och hjälpa kunderna genom att ställa några enkla kontrollfrågor.

Ni tjänar pengar på om kunden genomför en transaktion, hur tror du att det påverkar er förmåga att kontrollera att allt verkligen stämmer?

– Jag tycker nog att det är ganska talande att vi ställt tre kontrollfrågor till den här kunden. Om jag får säga det så, är det ett betyg till oss att vi vill ha nöjda och glada kunder istället för väldigt många kunder. Vi blir inte så långvariga på marknaden om vi skulle göra något annorlunda.

Fotnot: Helena heter egentligen något annat.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.