Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

“Vi blev varnade: öppna absolut inte i Göteborg”

Idén som investerarna menade var dödsdömd i arbetarstaden Göteborg, blev en framgångsrik trendsättare inom inredning. När många andra butiker får se sig omsprungna av e-handeln, öppnar Artilleriet istället fler kvadratmeter fysisk handel.

Varför väljer ni, i tider av butiksdöd och e-handel, att utöka er fysiska butik?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Christian: – Vår butik är mer som en utställning, där vi visar vår värld och vad vi inspireras av. Vi ser Artilleriet inte bara som en butik, utan lite som en varelse som kan göra lite vad som helst. Vi har gjort en kokbok, kanske öppnar vi ett hotell eller en restaurang? Men butiken är ändå hjärtat av Artilleriet, att den får växa känns väldigt naturligt.

Sofie: – Är man en destination, och mer av en upplevelse, så tror jag inte på butiksdöden. Jag handlar själv mer på nätet idag, men är det en butik jag tycker om så vill jag fortfarande gå dit.

Christian Duivenvoorden

Ålder: 44 år

Bor: Hagen

Gör: Grundare och ägare av Artilleriet

Bakgrund: På Ikea och inom modebranschen

Sofie Ekeberg

Ålder: 40 år

Bor: I Majorna

Gör: Grundare och ägare av Artilleriet

Bakgrund: I retail inom inredning

Hur stor andel av försäljningen sker i webbutiken jämfört med den fysiska butiken?

Sofie: – Det har ändrats mycket det sista, våra köpbeteenden förändras väldigt fort Vi ser mycket att man går in i affären, men sedan kanske man gör sitt köp på nätet. Eller tvärtom, förbereder sitt köp på nätet. Så det är svårt att mäta, var börjar ett köp?

Christian: – För oss hade nätet ingen omsättning överhuvudtaget vid starten. Kanske en order i veckan, medan butiken snabbt omsatte bra. I dag är det ungefär fifty fifty.

Samtidigt ser vi vilken genomslagskraft det finns i till exempel bloggar. Om någon lägger ut en bild på något de köpt hos oss, kan vi se att det säljer mer.

Artilleriet har blivit ett väldigt starkt varumärke, hur gör man för ha kontroll över varumärket, och för att själv styra bilden av Artilleriet?

Sofie: – För oss har det varit viktigt hur till exempel text och bild som kommer från oss ser ut, vad det förmedlar. Vi har aldrig gjort någon betald marknadsföring, folk ringde oss mycket i början och ville sälja annonser.

Christian: – Samtidigt har vi en stor marknadsföringsavdelning sett till hur stort företaget är, som jobbar med bilden av Artilleriet. Vi producerar vårt material i de kanaler vi själva har kontroll över, som Instagram och i nyhetsbrev.

Hur använder ni er av nya kanaler för marknadsföring, som influencers?

Christian: – Vi gör i stort sett inga samarbeten. Vi producerar vårt eget material, och visar det i våra egna kanaler. Sedan får vem som helst göra vad de vill med det.

Sofie: – Samtidigt ser vi vilken genomslagskraft det finns i till exempel bloggar. Om någon lägger ut en bild på något de köpt hos oss, kan vi se att det säljer mer. Men det är förstås roligare att Elsa Billgren skriver i sin blogg att hon vill ha en pyjamas från oss för att hon verkligen vill det, inte för att vi har skickat henne en.

Det här är en arbetarstad, man vill ha Ullaredprodukter.

Det öppnas men även stängs mycket i Göteborg, vad krävs för att lyckas i detaljhandeln här tror ni?

Sofie: – Jag tror att det delvis handlar om att man försöker se vad som funkar för andra, och göra samma sak på något sätt. När vi öppnade och skulle hitta finansiering, blev vi i princip varnade av alla vi pratade med: öppna inte i Göteborg, absolut inte i innerstaden och absolut inte om det inte är ett lågpriskoncept. Det här är en arbetarstad, man vill ha Ullaredprodukter, ungefär. På Almi blev vi mer eller mindre utskrattade, och fick förklarat för oss att ´vi ska inte tro att det här är någon diplomatstad´. Här är det Bolagret, Chilli och Servera som fungerar, ungefär. Sedan gick två av dem i konkurs under vårt första år.

Men det löste sig med finansiering?

Christian: – Det var en kvinna i vår ålder på Handelsbanken som förstod oss. Det var avgörande. Men det var förvånande tyckte jag, som ändå drivit företag länge tidigare. När jag ringde min bank och berättade om idén var de inte ens intresserade av att träffas, det var blankt nej. Men vi trodde hela tiden på det själva och ja... tji fick de.

Både förra året och året innan dess har ni visat mindre vinst och lägre omsättning. Hur kommer det sig?

Christian: – Det handlar främst om att vi hade en person som inte skötte bokföringen helt hundra. Så vi fick backa bandet ganska mycket, vilket gjorde att verksamheten stannade av till viss del.

Sofie: – Det tog oss tid att städa i ekonomin, mer än ett år av vår tid och våra pengar. Samtidigt lanserade vi en ny webbshop som visade sig vara något svårnavigerad, vilket gjorde att vi tappade försäljning under några månader, i princip helt och hållet. Det gick både tid, energi och miljoner.

Christian: – Vi var väldigt manuella tidigare, men hamnade i ett läge där vi behövde skaffa nya affärssystem och nya strukturer, och dessutom ett eget lager. Dessa sakerna har tagit tid, och tagit från det som är vår framgångsfaktor, att fokusera på produkter och marknadsföring. Så det är anledningarna till att siffrorna ser ut som de gör.

Det har skrivits om ett prissamarbete mellan er och en annan inredningsaktör, vad är era kommentarer kring det?

Christian: – Vi måste svara på det på samma sätt som vi gjort tidigare. Det har gjorts en gryningsräd här, och vi har inget att dölja. Vi samarbetar med konkurrensverket fullt ut i det här, men det är en pågående utredning som vi inte kan säga något om.

Christian Duivenvoorden och Sofie Hellsing.. Bild: LISA THANNER

Sofie om…

att öppna i Stockholm

”Det är klart att vi vet att om vi öppnade i Stockholm så skulle vi ha kunder från dag ett. Det hade säkert varit bra ekonomiskt, men då blir det nästan bara därför man gör det. Ingen av oss vill flytta, vem ska ta hand om den butiken? Vi har pratat om det flera gånger men det har inte känts rätt i magen.”

Begreppet “livsstilsbutik”

”Vi använder inte det. När jag hör det ordet så förknippar jag det mycket med att försöka sälja på någon en livsstil. Men vi säljer inte en livsstil, vi säljer produkter som vi hoppas att man tycker om, och kombinerar med sitt eget sätt att leva.”

Christian om….

Magasinsgatan

”Utan Christer Harling som ägde fastigheterna tidigare hade området inte varit vad det är idag, han hade stora visioner för området. När Wallenstam tog över tycker jag att de förvaltade arvet väl, de har lyssnat på oss som varit med och byggt upp området.”

Hållbar konsumtion

”Det är helt klart att vi kommer behöva ändra i vårt sätt att leva på. Behovet av att omge oss med konst eller smycka ut våra hem kommer inte att försvinna, men vi behöver göra det på nya sätt. Våra kunder som köper en kvalitetskastrull kommer förmodligen använda den livet ut och troligen ärvs den av ett barn. Det känns hållbart.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.