Vad har ni att erbjuda mig?

En slutsats som kan dras utifrån de studier som finns om millennials är att de vill ha stories som de kan tro på och varumärkeslöften som ligger i linje med vad de själva står för, skriver Eva Ossiansson.

ANNONS
|

Ja, ungefär som i rubriken kandet låta när du frågar millennials,födda från 1980 till slutetav 90-talet, om vad som attraherardem då de söker jobb. Jagställde frågan till 200 av minastudenter nyligen och fick genast enmotfråga. I fokus stod de som individeroch inte arbetsgivaren. Att derasvärderingar fungerade ihop med denverksamhet dit de sökte sig var viktigt.Det skulle vara sunda och bra värderingar.Ingen ville bli förknippad mednågot de inte stod för. Således var syftetmed företaget eller verksamhetenbetydelsefull. Och givetvis måste deallra bästa arbeta på den arbetsplats ditde sökte sig. Utvecklingsmöjligheteroch en familjär företagskultur var andraaspekter som mina studenter lyftefram. Att ha en rimlig arbetsbelastning,känna sig hörda och inte behövavara rädda var ytterligare saker somtogs upp. Kravspecifikationen var liksomomvänd. Det var studenterna somställde upp kravspecifikationen ochinte arbetsgivaren.

ANNONS

FORSKARNA KURON MED flera komi en studie för ett par år sedan framtill att millennials under början avsin karriär främst attraheras av enorganisation som betonar en socialtansvarstagandekultur samt ett intressantoch meningsfulltarbete. När deväl etablerat sig på en arbetsplats ärarbetsförhållandena avgörande. Men,jämfört med tidigare generationerförändras inte den här generationensinställning till sitt arbete över tid påsamma sätt. De vill inte bli uttråkadeoch måste ställas inför nya spännandeutmaningar. De rättar alltså inte in sigi ledet och accepterar vad som helst.Eller som äldre generationer skulle hauttryckt det: ”de växer inte upp ochslår sig till ro”.

Att samtliga millennials attraherasav arbetsplatser som erbjuder en brabalans i arbetet har Bresman kunnatvisa i sin forskning. Med det menasinte, som man skulle kunna tro, enbalans mellan arbete och familjeliv.Nej, balans i arbetet handlade om att fåegen tid för att göra saker som utvecklardem själva som individer. Fritidoch flexibla arbetstider som skaparförutsättningar för dem som människor.Att kunna växa. Att bli något.Att bli respekterad. Och att arbeta förett bättre samhälle var, enligt studien,inte prioriterat i sig. Allt handlade omdem själva.

VILKA FÖRETAG VILL då den här generationenfrämst arbeta på om de fårvälja? I topp ligger enligt UniversumsTalent Survey (2017) några av världensstarkaste varumärken. Till exempelGoogle som medvetet valt att lyftafram sig som en spännande och utvecklandearbetsplats. Bland svenskastudenter betonas även företag somSpotify, Volvo Cars, H&M och Ikea.Den största rädslan studenter tog uppvad gäller sina karriärer och jobb ochsom påvisades i Universums studie,var att inte kunna utvecklas på ett professionelltplan. Att fastna på ett ställeutan att bli något. Ett tråkigt ställe.Eller ännu värre vara på ett ställe somskulle kunna svärta ner deras eget personligavarumärke.

ANNONS

En slutsats som kan dras utifrån destudier som finns om millennials äratt de vill ha stories som de kan tropå och varumärkeslöften som liggeri linje med vad de själva stårför. Var de arbetar blir en del avderas eget varumärke och vad devill förknippas med. Arbetet ären del av deras egen story. Denska vara spännande, intressantoch personlig. Och de företagoch verksamheter som vill rekryteraden här generationenmåste tänka just så och inseatt allting de gör får återverkningar.Något somkan drabba företag somhamnar i hetluftenoch som inte klararav att hantera varumärkeskriser ochframstår som exempelvisrasistiska.

Eller som en avmina framståendestudenter sa tillmig:”Jag har bliviterbjuden ett jobbpå företag x (ettkänt företag somnyligen hamnat iblåsväder), menjag funderar påatt tacka nej. Vemvill bli förknippadmed ett sånt företag?”.

PLUS:Att ha ett starktoch äkta varumärkegör attverksamheter kanrekrytera dem devill ha.

MINUS:Verksamhetermed svaga varumärkenkan fåsvårt att rekryteramillennials.

ANNONS