Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Lindex, som har en egen e-handelssajt, säljer nu också sina underkläder på Nelly. Bild: Izabelle Nordfjell/TT

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västsvenska modeföretag inleder samarbete

    Modekedjan Lindex i Göteborg och nätaktören Nelly i Borås börjar samarbeta – Nelly blir ”digital partner” till Lindex.
    – Det känns som ett naturligt steg att expandera online, säger Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex.

    Nelly, som ingår i börsnoterade e-handelskoncernen Qliro Group, riktar sig främst till en målgrupp av yngre kvinnor, medan Lindex, som ingår i Stockmannkoncernen, riktar sig till kvinnan ”mitt i livet” – en kvinna över 30 år som ofta har barn. Nu kommer Nelly att börja sälja Lindex underkläder.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Vi har haft vår egen e-handel i över tio år. Det här känns som ett naturligt steg att ta – hos Nelly riktar vi oss till en yngre målgrupp, säger Kristina Hermansson på Lindex.

    Om samarbetet faller väl ut kan det bli ett bredare samarbete.

    – Det är ett onlinesamarbete där vi börjar med underklädessortimentet, sedan får vi se om kan lägga till ytterligare sortiment.

    – Vi har ett starkt fokus på att växa digitalt.

    Lindex omsatte drygt 6,2 miljarder i fjol men har brottats med vikande lönsamhet och har rekryterat en ny vd, vilket GP skrivit om tidigare. Nelly omsatte drygt 1,3 miljarder kronor i fjol, men har hade ett tufft första kvartal i år vilket också bidrag till att Qliro Group levererade ett dåligt resultat. Nelly har sagt upp sin vd och håller på att rekrytera en ny.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.