Nelly, som ingår i börsnoterade e-handelskoncernen Qliro Group, riktar sig främst till en målgrupp av yngre kvinnor, medan Lindex, som ingår i Stockmannkoncernen, riktar sig till kvinnan ”mitt i livet” – en kvinna över 30 år som ofta har barn. Nu kommer Nelly att börja sälja Lindex underkläder.
– Vi har haft vår egen e-handel i över tio år. Det här känns som ett naturligt steg att ta – hos Nelly riktar vi oss till en yngre målgrupp, säger Kristina Hermansson på Lindex.
Om samarbetet faller väl ut kan det bli ett bredare samarbete.
– Det är ett onlinesamarbete där vi börjar med underklädessortimentet, sedan får vi se om kan lägga till ytterligare sortiment.
– Vi har ett starkt fokus på att växa digitalt.
Lindex omsatte drygt 6,2 miljarder i fjol men har brottats med vikande lönsamhet och har rekryterat en ny vd, vilket GP skrivit om tidigare. Nelly omsatte drygt 1,3 miljarder kronor i fjol, men har hade ett tufft första kvartal i år vilket också bidrag till att Qliro Group levererade ett dåligt resultat. Nelly har sagt upp sin vd och håller på att rekrytera en ny.