En minskad modeförsäljningen i juni, men bättre marginal. Så ser läget ut för handeln.
En minskad modeförsäljningen i juni, men bättre marginal. Så ser läget ut för handeln. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Värmen gjorde att kläderna tog slut

Under juni minskade både kläd- och skohandelns försäljning. Orsaken? Att det blivit varubrist sedan konsumenterna handlat mycket de två tidigare månaderna – med sommarvärme i maj.

ANNONS
|

Svensk Handels stilindex visar att försäljningen av kläder minskade med 5,2 procent i juni, i butik och på nätet, jämfört med samma period i fjol. Samtidigt minskade skoförsäljningen med 6,3 procent. Men tappet kommer efter två starka månader – under april och maj ökade försäljningen av både skor och kläder markant. Och det ledde till varubrist.

– Den starka försäljningen i april och maj gav resultatet att modehandeln som omväxling fick en varubrist i juni, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Goda marginaler

Men samtidigt har försäljningsmönstret varit bra för lönsamheten.

– Därmed lyser sommarvarorna bitvis med sin frånvaro i butikerna, men branschen kan leva med det eftersom det mesta sålts under våren utan stora prisnedsättningar och därmed med högre marginaler som följd.

ANNONS

Betyder det att det blir ont om varor i butikerna fortsatt under sommaren?

– Ja, det kan det göra. Men man ska samtidigt inte stirra sig blind på själva försäljningssiffrorna, de goda marginalerna är viktiga.

En konsekvens av att kylan omedelbart gick över i värme är att det för konsumenter finns möjligheter att fynda ur vårsortimentet, konstaterar Sandström.

– Vill man som konsument fynda kan det vara läge att riva bland vårjackor och stickade tröjor vars försäljning tog tvärstopp i samband med den varma vårens ankomst.

Minskning i år och i fjol

Den starka vårförsäljningen kom dock efter en mycket svag inledning på året med ett starkt tapp i försäljningen – totalt sett i år har klädhandeln minskat med två 2,0 procent och skohandeln med 1,5 procent.

– Året började svagt under januari, februari och mars, vilket dock är stora reamånader. Det innebär att modebranschen ur ett lönsamhetsperspektiv förmodligen går bättre än vad försäljningsutvecklingen visar, säger Mikael Sandström.

Även i fjol minskade modehandeln tydligt – klädhandeln minskade med 2,6 procent och skoförsäljningen med 2,5 procent. Då mätte man försäljningen i jämförbara fysiska butiker. I år inkluderar man även e-handeln i försäljningen, men handeln visar alltså trots det en minskning totalt sett.

– Så är det. Man räknar med att butikskedjornas e-handel bidrog med en extra procent i indexet.

ANNONS
ANNONS