Allra är ett av de bolag det klagades mest på till Pensionsmyndigheten i fjol. Arkivbild.
Allra är ett av de bolag det klagades mest på till Pensionsmyndigheten i fjol. Arkivbild.

Utskällt fondbolag svarar på kritiken

Fondbolaget Advisor tog emot mest klagomål från pensionssparare under 2016, enligt Pensionsmyndigheten. Vd Mikael Svensson tar till sig kritiken men hävdar att det handlar om en engångsföreteelse.

ANNONS
|

Klagomål och synpunkter som berör rådgivning, förvaltning och fondbolag, duggade tätt förra året, visar en genomgång från Pensionsmyndigheten.

I toppen över de bolag som pensionssparare klagar mest på finns fondbolaget Advisor.

- Där handlar det om att de har skickat ut fondbytesblanketter till sparare utan att de känner till att de har haft någon kontakt med bolaget överhuvudtaget, säger Monica Zettervall, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

ANNONS

Beställde nya blanketter

Enligt Advisors vd Mikael Svensson har utskicken gått till kunder men han håller med om att det blev många utskick förra året.

- Vi beställer vanligen tio fondbytesblanketter till varje kund. Under 2016 ändrade Pensionsmyndigheten fondbytesblanketterna och då fick vi skicka tio nya blanketter till hela vår kundstock för att ersätta de gamla, säger Svensson till TT.

Han säger att den informationen kommunicerades via nyhetsbrev och på hemsidan.

- Det finns en del kunder som inte alltid tar till sig av den nya informationen. Då är det inte konstigt att de reagerar som de gör. Men vi tar självklart till oss kritiken och vi uppmanar spararna att kontakta oss om de har några frågor.

Kritik mot Allra och Falcon

I Pensionsmyndighetens karläggning dyker även skandalbolagen Allra och Falcon upp på skamlistan. Här finns även Konsumentkraft och Lundstedt Fond och Finans.

Flera av de vanligast förekommande aktörerna har funnits på listan under flera år, men några har bytt namn.

ANNONS

I många fall klagar spararna på att de känner sig lurade eller är missnöjda med förvaltningen. Det allvarligaste klagomålet är fondbyten med mobilt bank-id, enligt pensionsexperten Zettervall.

- Vi vill verkligen uppmana alla att aldrig logga in med mobilt bank-id på uppmaning av någon annan, säger hon och fortsätter:

- Det är väldigt beklagligt att människor känner sig lurade och anser att de har utsatts för aggressiv marknadsföring. Om du skulle känna dig lurad och vill anmäla företaget så kan du vända dig till konsumenternas.se.

TT

Fakta: Aktörer med flest klagomål

Under 2016 inkom 1119 synpunkter och klagomål till Pensionsmyndighetens kundservice. Här är de aktörer med flest klagomål och synpunkter från sparare under 2016

1. Advisor

2. Konsumentkraft

3. Falcon

4. Lundstedt Fond och Finans

5. Allra

6. Pensionskraft

7. Zensum

8. SFF, Svensk fond och försäkring

9. Solidar

10. Svensk pensionstjänst

De vanligaste klagomålen från sparare handlar om utskick av fondbytesblanketter man inte beställt. Många är också oroliga för att bolagen kommer åt kontot och byter fonder utan deras medgivande. Att man känner sig lurad eller är missnöjd med förvaltningen, eller att den som ringer säger sig samarbeta med Pensionsmyndigheten, är annat som har framkommit i samtalen till kundservice.

Det sistnämnda stämmer aldrig eftersom Pensionsmyndigheten inte har sådana samarbeten med aktörer. Myndigheten ringer aldrig hem till sparare för att ge råd om vilka fonder man borde byta till.

Källa: Pensionsmyndigheten

ANNONS