Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Jannie Jeppesen vd Swedish Edtech Industry . Bild: PER WAHLBERG

Utbildningsteknologi växer kraftigt i världen

Edtechbranschen är en av de mest växande branscherna i världen. I Sverige är investeringarna i teknik för utbildning låga, men det startas många nya företag – och en av hubbarna finns i Göteborg.

Jannie Jeppesen, vd för branschorganisationen Swedish Edtech Industry, har lagt ifrån sig ytterkläderna på en stol i gamla Auktionsverket. Den stora salen är tom, men snart ska den fyllas av besökare som är intresserade av edtechbranschens möjligheter.

Hon ska hålla i ett föredrag på Almi Västs vinterprat, ett återkommande evenemang där aktuella ämnen diskuteras. I år är det edtechbranschen som står i fokus.

– Vi ser att det är en av de branscher som växer snabbast just nu, säger Sara Wallin, vd för Almi Väst.

– Det påverkar alla typer av verksamheter, för alla företag har något att utbilda kring. Vare sig det handlar om att effektivisera sin internutbildning eller om man ska utbilda återförsäljare eller kunder. Och inte minst alla konsulter som kan paketera sin kunskap digitalt och nå många fler än de har konsulttimmar till.

Svenska företag ligger långt fram i utvecklingen av Edtech, men investeringarna är ännu låga. Bara en bråkdel av techinvesteringarna i landet går dit.

– Det är en av de mest växande branscherna i världen, men i Sverige kan man inte säga det ännu. Vi har tillväxt, men vi har inte den tillväxten. Men i Göteborgsregionen har det faktiskt de senaste åren poppat upp väldigt många små bolag som är på gång, säger Jannie Jeppesen.

Göteborg är, tillsammans med Malmö och Växjö, en av Sveriges hubbar när det gäller edtech. Till skillnad från många andra branscher är den inte koncentrerad till Stockholm. Den stora tillväxtpotentialen finns utomlands och edtechinvesteringarna uppgick 2017 till över 9,5 miljarder amerikanska dollar världen över, enligt siffror från Metaari Advanced Learning Technology Research.

Jannie Jeppesen vd Swedish EdTech Industry och Sara Wallin vd Almi Väst.. Bild: PER WAHLBERG

Edtechbegreppet är stort. Där ryms till exempel digitala läromedel, administrativ infrastruktur för betygssättning och rena digitala utbildningstjänster. Sajter där universitet tillgängliggör sina föreläsningar i videoformat var föregångare och sedan dess har det exploderat. Programmerare utbildar sig själva genom interaktiva onlinekurser och i många länder i världen är digital läxhjälp på stark tillväxt.

I västvärlden, där digitaliseringen är långt framskriden och utbildningssystemen välutbyggda, är det kompetensutveckling som driver efterfrågan.

– Där ökar tillväxten mer av behovet av digital kompetens. Det är det absolut största behovet i hela västvärlden. Det är också där de stora investeringarna går in, säger Jannie Jeppesen.

Sara Wallin håller med.

– Det vi får höra från våra kunder är att det största tillväxthindret är att man inte hittar personer med rätt kompetens. Kompetensfrågan är i topp på styrelsenivå i princip i alla företag just nu.

Till skillnad från den traditionella kompetensutvecklingen, där man kanske skickar iväg anställda på kurser ett par dagar, tror Jannie Jeppsen att det finns fördelar med ett digitalt angreppssätt.

– Jag tror inte allt ska vara digitalt när det gäller lärande, men har man delar av det digitalt så kan man tydligare se vad man får för investeringen. Man kan få analysverktygen till att se om kompetensutvecklingen faktiskt har givit någonting av värde, säger hon.

Fem Göteborgsbolag som vill revolutionera lärandet

Hypocampus

En läroplattform för studerande, skapad av tidigare studenter på läkarprogrammet vid Göteborgs universitet. Tjänsten är baserad på kognitiv psykologi och ser till att man repeterar information så att den stannar kvar i minnet.

Lin Education

Veteranen i sammanhanget startades redan 2008. Företaget erbjuder digitala verktyg, som lärplattor och datorer, för skolor och utvecklar eget digitalt innehåll. Idag har Lin Education 120 medarbetare i Sverige och Norge och samarbetar med 60 kommuner.

Strawbees

Från början var Strawbees byggsatser, bestående av sugrör och kopplingar, tänkt som en leksak för hemmet. Efter lanseringen i USA hörde lärare som använde byggsatserna i klassrummet av sig med frågor. Sedan två år fokuserar Strawbees helt på skolor, och elever lär sig nu programmering för att kunna styra byggsatserna.

Albert

För två år sedan lanserade Göteborgsbolaget E-education Albert en betaversion av appen Albert, en digital mattelärare som ska ge elever från förskolan upp till andra året i gymnasiet en professionell handledning i matematik. Nu har företaget expanderat och tagit in 50 miljoner kronor från Schibstedt Growth, Inbox Capital och Roosgruppen.

Zcooly

Företaget, med anställda i både Göteborg och Skövde, har sedan 2012 tagit fram ett antal spel för matematikinlärning för barn. Dessutom arrangerar man "hacks", kurser då barn träffas och lär sig programmering i grupp.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.