Torgmöte om höjda kvinnolöner med Feministiskt initiativs talesperson Sofia Karlsson
Torgmöte om höjda kvinnolöner med Feministiskt initiativs talesperson Sofia Karlsson

Uppmärksamheten viktigast för småpartier

ANNONS
|

Alla små partier GP pratat med är överens. Deras största utmaning i valrörelsen blir att synas.

- I det här partiet är vi inte sexiga. Vi uppfattas bara som tråkiga människor som gnäller, säger Gösta Melander, partisekreterare i Sveriges pensionärers intresseparti, om partiets förhållande till medierna.

Junilistans Hélène Goudin slår fast att "syns man inte, så finns man inte". Anna Jutterdal i Feministiskt initiativ påpekar att partiet saknar riksdagspartiernas möjlighet att annonsera.

- Det är en jätteutmaning att få plats och utrymme, att synas, säger hon.

Kent Asp, professor i journalistik vid Göteborgs universitet, bekräftar att uppmärksamheten i medierna avgör valresultatet för små partier.

ANNONS

- Den stora frågan är om man får vara med i tv eller inte, säger han och hänvisar till att tv-bilder ger den breda allmänheten ett ansikte till det nya partiet.

En nyhetshändelse strax före valet kan få fart på sympatierna för ett litet parti. Efter tillslaget mot fildelningssajten Pirate bay tredubblades Piratpartiets medlemsantal på en vecka.

- Det är ett typiskt exempel på hur ett parti kan hänga på när något händer, säger Kent Asp.

I jämförelse med riksdagspartierna, exempelvis s som satsar runt 50 miljoner kronor, har småpartierna nästan ingenting att spendera i valrörelsen.

Undantaget är Sverigedemokraterna, som mångdubblat budgeten sedan förra valet och toppar listan med 7,5 miljoner kronor. Junilistan lånar pengar av väljarna och Feministiskt initiativ hoppas på bidrag från medlemmarna och försäljning på hemsidan.

Dessa tre partier är, enligt Sifos beräkningar, störst bland partierna utanför riksdagen. Sverigedemokraterna har 1,6 procent, Fi och Junilistan runt en procent vardera.

- Resten av småpartierna, faktiskt också Sjukvårdspartiet, är inte alls med i leken på nationell nivå, säger Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsmätningar.

Fokuseringen på blocken missgynnar de nya partierna; färre väljare vågar testa nya alternativ. Samtidigt upplyser Toivo Sjörén om att de nya partierna har en fördel. En tredjedel av väljarna välkomnar nya partier i svensk politik, visar en Sifo-mätning.

ANNONS

- Det finns en marknad för nya partier. Förr var man socialdemokrat, moderat eller folkpartist. I dag röstar man på ett parti, säger han.

Kostnader och stöd

*

Partier som fått mer än en procent av rösterna i förra valet får valsedlar upptryckta gratis. Övriga betalar i förskott och får pengarna tillbaka om partiet kommer över en procent.

*

Riksdagspartierna får partistöd, som bland annat används till kampanjer inför valet. Antalet mandat avgör partistödets storlek.

ANNONS