Uppkopplade bilar en möjlig säkerhetsrisk

ANNONS
|

Det var precis vad som skedde för två veckor sedan i USA när två hackare – från en mils avstånd – lyckades hacka sig in i en Jeep Cherooke och ta över kontrollen över ratten från föraren. Bilen färdades i över 100 km/tim när radion sattes på, vindrutetorkarna aktiverades och bromsarna kopplades ur.

Resan slutade i ett dike, men som tur var kom ingen till skada – det hela var nämligen iscensatt som ett experiment av två it-experter. Ambitionen var att påvisa de risker som interuppkopplade bilar innebär, och att ge tillverkaren Jeep möjlighet att täppa till säkerhetsläckan i sitt mjukvarusystem Uconnet.

ANNONS

Enligt Håkan Burden, forskare vid Viktoriainstitutet och lärare vid Chalmers om mjukvarusystem i fordon, har it-experterna lyckats kapa en av de dataströmmar som skickas till och från den uppkopplade bilen.

– Hackarna har gått upp på ett trådlöst nätverk och utgett sig för att vara någon som man inte är. Bilen har då trott att den kommunicerar med den vanliga mottagaren, men i själva verket är det de två hackarna. Men exakt hur man burit sig åt vill tillverkaren inte avslöja, då det indirekt kan uppmana fler att göra samma intrång, säger han.

Läs också:Hackerattack ”lyckades” – Chrysler återkallar 1,4 miljoner bilar

Än så länge kräver den här typen av attacker en hög it-kompetens, förklarar Håkan Burden. Med it-kompetens menas dock inte utbildning, utan kunskapen går att tillskansa sig på egen hand – vilket ökar risken att för att personer med illvilliga avsikter utför mjukvaruintrång i bilar. Men att fler bilar kopplas upp ska dock inte främst ses som ett säkerhetsproblem, utan i stället kan tekniken i framtiden bidra till att göra trafiken säkrare, säger han.

– Ett exempel skulle kunna vara vid snabba väderförändringar och vid blixthalka. En bil kan då registrera halkrisken och kommunicera informationen till det ”digitala molnet”. Informationen om halkfaran skickas då till efterkommande bilar och föraren ges möjlighet att sakta in.

ANNONS

I dag går det att beställa samtliga av Volvo Personvagnars modeller med teknik som kopplar upp bilen mot internet. Hittills finns det inga kända fall där en hackare har tagit sig in i it-systemet på en Volvo.

Däremot innebär den samhällstrend, som gör att fler tekniska komponenter blir uppkopplade, att Volvo satsar allt mer resurser på att skydda föraren i den digitala tidsåldern.

– Den virtuella säkerheten har länge varit ett prioriterat och integrerat arbete i hela vår verksamhet. För att skydda våra bilar mot intrång ser vi bland annat till att kritiska it-system i bilen hålls separerade, och att det till exempel krävs certifiering för att system i och utanför bilen ska kunna interagera med varandra, säger Klas Bandrik, som sitter i koncernledningen och är operativt och strategiskt ansvarig för it.

Som ägare av en uppkopplad Volvo kan man dessutom på egen hand bidra till att öka bilens resistens mot nätinkräktare.

– Det första du kan göra är att skydda dina lösenord samt använda lösenord som utgörs av komplexa bokstavs- och sifferkombinationer, till system i och kring din Volvo. Dessutom så får Volvo-ägare verifiering och uppdatering av bilens mjukvara i samband med service av sin bil, säger Klas Bandrik.

ANNONS

Fakta: Bilar med internetuppkloppling

Fördelarna med internetuppkopplade bilar är bland annat ökad trafiksäkerhet, då nästan 90 procent av alla olyckor orsakas av förarmisstag.

Dessutom kan internetuppkopplade bilar skapa bättre flöden i trafiken, då bilen via gps-system automatiskt anpassar hastighet och avstånd till andra fordon.

Internetuppkopplade bilar öppnar dessutom upp för en förarlös trafik i framtiden. Enligt teknikjätten Bosch kan förarlösa bilar bli verklighet 2020.

ANNONS