H&M:s vd Karl-Johan Persson. Arkivbild.
H&M:s vd Karl-Johan Persson. Arkivbild.

Upp till bevis för pressade H&M

Har H&M lyckats träffa rätt med sina kollektioner? Och hur blir det med utdelningen till aktieägarna? På torsdag presenterar den svenska klädjätten sitt bokslut.

ANNONS
|

Rea på rea, växande varulager och en aktie som dalat i värde. Kommer det någon vändning för H&M?

Försäljningssiffrorna för fjärde kvartalet som presenterades i december visade att klädkedjan ökade försäljningen med sex procent till drygt 65 miljarder kronor. Frågan är hur det står till med lagret.

Varulagrets storlek är ett mått på hur klädkedjan mår och hur väl bolaget lyckas möta konsumenternas behov. H&M gick ur tredje kvartalet med ett lager som uppgick till cirka 19 procent av omsättning på rullande tolv månader – allt för stort, enligt bedömarna.

ANNONS

- De har inte träffat helt rätt i sina kollektioner och har varit tvungna till stora reor samtidigt som varulagret har byggts upp. Mode är färskvara, så där vill man se en förbättring, säger Johanna Kull, sparekonom på nätmäklaren Avanza.

Sänka utdelningen?

H&M har under de senaste åren delat ut 9:75 kronor per aktie. Nu är det många bedömare som tror att en sänkning kan vara aktuell. Det skulle i så fall vara första gången i bolagets börshistoria som det sker.

- De senaste åren har H&M delat ut hela sin vinst. Det är inte långsiktigt hållbart. Men att sänka utdelningen gör man inte gärna om man aldrig gjort det. Det har ett visst signalvärde, säger Johanna Kull.

Det finns de som tror att utdelningen kan sänkas så lågt som till sex kronor, medan andra tror att den kommer att ligga kvar på samma nivå som i fjol.

ANNONS

- De kommer nog att kritiseras oavsett, så det gäller för dem att väga orden på guldvåg när de kommunicerar varför de gör på ett visst sätt.

"Spännande rapport"

Under tredje kvartalet lyfte H&M:s onlineförsäljning med 30 procent, något som gav aktien en skjuts uppåt efter rapporten. Onlineförsäljningens utveckling är också något som analytikerna kommer att ha ögonen på liksom hur det har gått med bolagets logistiksatsningar som i tidigare kvartal innebar en del merkostnader.

- De hade en del problem under våren när de implementerade nya logistiklösningar på vissa marknader. De har sagt att det var en engångsföreteelse, så det bör inte dyka upp i den här rapporten, säger Johanna Kull.

- Det är en spännande rapport som kommer.

ANNONS
TT

ANNONS