Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Underleverantörer inför nattskift - 300 nya biljobb

Minst 300 nyanställningar och nattjobb med olika villkor. Underleverantörer följer efter när Volvo Cars lägger in en ny växel. Samtidigt pågår en dragkamp om kvinnor som vill jobba i bilindustrin.

Även Volvo Cars leverantörer av bilsäten, instrument- och dörrpaneler, stötfångarsystem och andra plastkomponenter kommer att införa nattskift. Dagens logistiksystem innebär att större underleverantörerna har tre-fyra timmar på sig att leverera den produkt som Volvo Cars beställer. Det finns inget utrymme för att öka takten under dagtid och bygga på lager.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Samtidigt med nattskift hos underleverantörerna Johnson Control (bilsäten), Plastal (stötfångarsystem) och IAC (instrument- och dörrpaneler) följer nyanställningar. Trion räknar med minst 300 nyanställningar.

Nattskiften och nya flexibla arbetstidsavtal, som följer Volvo Cars nya flextidsavtal, innebär samtidigt att skillnaderna i lönevillkoren hos olika arbetsgivarna växer.

- Det är ganska stor skillnad. Vi har försökt få samma villkor som på Volvo men inte lyckats, säger Linda Jansson, IF Metalls klubbordförande på IAC.

Ersättningen för nattarbete på IAC följer det centrala avtalet. Nattarbetarna på Volvo Cars har en högre ersättning. Dessutom har tillägget på Volvo Cars för kundanpassad arbetstid dubblats till 822 kronor i månaden och veckoarbetstiden för nattarbete är en timme kortare än i det centrala avtalet.

På Plastal har parterna kommit överens om en extra höjning till alla på 200 kronor i månaden för det nya flextidsavtalet. OB-ersättningen följer det centrala avtalet.

- Vi kan aldrig få lika bra avtal som på Volvo, konstaterar Tero Virtanen, IF Metalls klubbordförande på Plastal. I det nya arbetstidsavtalet ingår samtidigt att arbetsveckan kortas med fyra timmar jämfört med det centrala avtalet.

Glenn Bergström, vice ordförande på Volvo verkstadsklubb, tycker inte det är konstigt att störst får mest.

- Sveriges största verkstadsklubb har väl lite mer förhandlingsmuskler än vad de har på ett avsevärt mindre företag. Det är en fördel att vi är så pass stora. Det är inget att sticka under stol med, säger Glenn Bergström.

Johnson Controls är med 350 arbetare störst bland Volvo Cars underleverantörer i Göteborg. Rekryteringsbehovet är 120 personer.

- Vi har högst löneläge bland Volvos underleverantörer och vårt nya arbetstidsavtal är en kopia av avtalet på Volvo Cars, säger Sebastian Wessman, vice ordförande i verkstadsklubben.

I den pågående fasen av nyanställningar strävar Volvo Cars efter "varannan damernas". I dag är andelen kvinnor 23 procent.

På Johnson Controls är målet 30 procent kvinnor, jämfört med dagens 14 procent.

- Vi vill helst nå 50 procent kvinnor, men det är inte realistiskt. Det börjar bli svårt att rekrytera kvinnor nu när Volvo Cars också nyanställer. De kvinnor som vill in i bilindustrin går hellre till Volvo Cars. Det är högre lön, andra ersättningar och status att jobba där, säger Sebastian Wessman.

Färre platser på gymnasiets fordonstekniska linje gör samtidigt rekryteringsarbetet mer krävande. Många vet inte vad arbetet innebär och lärotiden blir längre.

Fakta: Ökad produktion

Under första veckan i maj börjar Volvo Cars att införa ett nattskift vid Torslandafabriken. I början av juni ska nattskiftet vara i full produktion.

Utökningen innebär nyanställningar av cirka 1 300 personer.

Produktionstakten ska ligga på 48 bilar per timme, vilket innebär en årsproduktion på cirka 250 00 bilar. Torslandafabriken har en kapacitet på cirka 300 000 bilar.

Torslandafabriken hade tidigare ett nattskift, men det stängdes av finanskrisen 2008.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.