Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tvärstopp för sms-gåvor med nytt sms-system

Tvärstopp och miljontapp. Wywallet, det nya systemet för sms-betalning, slår hårt mot hjälporganisationerna.

– De som drabbas i det här fallet är Syriens folk, säger Pär Wilhelmsson, projektledare på Röda korset.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För frivilligorganisationer som Röda korset och Rädda barnen är gåvor via sms en viktig del av insamlingen. Men den senaste månaden har de blivit färre. Sedan den första februari måste alla som vill betala sms-köp med teleräkningen registrera sig på tjänsten Wywallet som drivs av Sveriges fyra stora teleoperatörer. Processen kan vara omständig och i databasen finns endast 600 000 personer.

- Sedan Wywallet infördes som enda alternativ har vi sett ett tvärstopp i sms-gåvorna, säger Pär Wilhelmsson på Röda korset.

Samtliga sju frivilligorganisationer som GP har varit i kontakt med ser samma trend, gåvorna via sms har minskat. För Unicef minskade sms-intäkterna i februari med 74 procent jämfört med förra året. För Röda korset hela 92 procent.

– Det rör sig om stora belopp. Vi vågar inte marknadsföra sms som insamlingskanal längre. De som drabbas i det här fallet är Syriens folk. För vi kan inte genomföra en akutinsamling på ett lika bra sätt utan sms, säger Pär Wilhelmsson.

När pengar ska samlas in fort är sms-gåvorna som viktigast. Enligt Malin Thiel, insamlingschef på Rädda barnen, utgör det ungefär en fjärdedel av gåvorna i krissituationer.

– Skulle det inträffa en humanitär katastrof är det sms som givarna helst vill använda till en början. Det har vi sett vid insatserna på Haiti och Afrikas horn, de första dygnen kom det in väldigt mycket pengar via sms, säger hon.

Malin Thiel utrycker en oro för att många givare inte skulle skänka pengar om en sådan situation inträffade i dag.

– Det är både irriterande och ledsamt. Vi hoppas att folk registrerar sig hos Wywallet eller skänker pengar via andra kanaler.

För Cancerfonden kommer mycket av pengarna från sms in månadsvis och därför går det inte att se hela bilden av de nya omständigheterna. Men intäkterna från enskilda sms-gåvor är vikande. Camilla Gärefors, ansvarig för månadsgivare, är kritisk till hur Wywallet har agerat.

– De har inte gjort något förarbete för att introducera det här. Teleoperatörerna har skickat ut sms men de har inte gått ut med någon stor gemensam kampanj för att lansera det här som faktiskt har många fördelar också, säger hon.

Hon påpekar att det varit tekniskt strul och att många kunder skrämdes av företagets förra avtal som gjorde det möjligt att sälja vidare personuppgifter till tredje part.

– De fyra teleoperatörerna har informerat kunderna sedan förra sommaren. Företagen hade säkert önskat att vi kommunicerat med reklam hela hösten. Men då kunde man fortfarande betala direkt via operatörerna, så vi avvaktade till i början på året och kommer att fortsätta under våren. Vi hjälper gärna alla företag som vill med hur man kan kommunicera förändringen till våra gemensamma kunder, säger Adam Hasslert, marknadschef på Wywallet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.