Vitvarujätten Electrolux redovisar kvartalsrapport. Arkivbild
Vitvarujätten Electrolux redovisar kvartalsrapport. Arkivbild

Tulleffekt sänker Electrolux

Electrolux aktie rasar på Stockholmsbörsen efter en rapport för årets tredje kvartal. Dyrare råvaror och negativa effekter av tullar slår mot resultat och vitvarujätten sänker sina prognoser.

ANNONS
|

Efter 45 minuters handel har aktien tappat drygt 11 procent av sitt värde.

Vd Jonas Samuelson är nöjd med produktmixen och att Electrolux till viss del har kunnat kompensera för kostnadsökningar med vissa prishöjningar.

Men det har inte gått att fullt ut motverka negativa effekter av högre råvarukostnader, valutaeffekter och lägre volymer, skriver han i en kommentar till rapporten.

Sänker tillväxtprognoser

Samtidigt sänker Electrolux tillväxtprognoser vad gäller volym i Nordamerika och Europa för 2018.

"Högre priser och mixförbättringar bidrog positivt inom alla affärsområden men kompenserade inte fullt ut för ökade kostnader för insatsvaror, lägre volymer och tilltagande valutamotvind i Latinamerika", skriver Electrolux i rapporten.

ANNONS

"Vitvaror Nordamerika påverkades även av högre kostnadsinflation relaterad till handelstariffer och av lägre försäljning av produkter under återförsäljares varumärken", tillägger bolaget.

Sämre än väntat

Electrolux redovisar en vinst före skatt på 1638 miljoner kronor för tredje kvartalet 2018. Det kan jämföras med vinsten på 1895 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Resultatet var marginellt sämre än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 1658 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen steg 5 procent till 30444 miljoner kronor, jämfört med 29042 miljoner kronor ett år tidigare.

TT

Fakta: Sänkta tillväxtprognoser

Electrolux räknar med att den nordamerikanska marknaden i volym ökar med 0–1 procent under helåret: Tidigare låg prognosen på 0–2 procent.

För Europa sänks prognosen till cirka 1 procent i marknadstillväxt, från tidigare 1–2 procent.

Prognoserna för Latinamerika och Australien justeras också. För Latinamerika räknar Electrolux med en tillväxt på minus 1 till 0 procent, mot tidigare minus 2 till plus 1 procent. I Australien räknar bolaget nu med en "något negativ" utveckling, vilket kan jämföras med en i princip oförändrad marknadsvolym i föregående prognos.

Källa: Electrolux

ANNONS