Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Kappahls aktie har sedan ingången av september 2017 rasat med över 60 procent.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Tufft år väntar nya Kappahlschefen

    Anrika Kappahl har sett ljusare tider. Förra räkenskapsåret innebar ett kraftigt vinstras och en dyster börsutveckling. Sett till första kvartalet för 2018/2019 pekar det mesta på att bolagets tidigare utmaningar fortsätter spöka för klädkedjan, inte minst vad gäller den digitala omställningen, skriver GP:s Robin Rasper i en analys.

    Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

    Ett utmanande år. Så löd överskriften i Kappahls senaste bokslut presenterad i oktober.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Med ett redovisat resultat före skatt om 282 miljoner kronor – ett tapp på närmare 34 procent jämfört med räkenskapsåret före – är det en minst sagt rättvisande rubrik.

    Sedan dess har verksamheten för Mölndalsbaserade Kappahl fortsatt att pressas nedåt. Under perioden september–november föll försäljningen i jämförbara butiker, lönsamhetsmarginalen backade och rörelsevinsten kom in långt lägre än vad analytikerkåren hade spått.

    LÄS MER: Stort vinstras för Kappahl

    Digitala utmaningar

    Likt detaljhandeln i övrigt stångas Kappahl med den hastiga övergången till en allt mer digitaliserad shopping. Tappet i försäljning följer på att färre kunder tar sig till klädkedjans butiker för att snarare söka sig till näthandeln. Och på den hårt konkurrensutsatta onlinemarknaden verkar Kappahl fortfarande ha en del kvar att bevisa. Med det sagt visar bolagets e-handel på tillväxt, under det brutna räkenskapsårets första kvartal ökade den med 39 procent och stod för närmare 7 procent av Kappahls totala försäljning. Även satsningen "click and collect", som syftar till nätköp med uthämtning i butik ser ut att ha gjort framsteg.

    En annan utmaning i det nya e-handelslandskapet är lagerhållning och logistik. Frågan är om Kappahls utlovade storprojekt, som väntas genomföras den här vintern, och som syftar till att skapa ett gemensamt lager för både näthandeln och fysiska butiker, kommer att minska bolagets huvudvärk vad gäller lagernivåer. Det har tidigare visat sig att Kappahl stått med byxorna nere när väderleken överraskat, vilket i perioder faktiskt lett till brist på varor som sedan gått ut över en redan pressad försäljning.

    LÄS MER: Modehandeln i ett vägval – Kappahls vd om butikernas nya utformning

    Att vädret upprepade gånger, då inte enbart sommarens värmebölja, hämmat Kappahls affär pekar mot att det fortfarande finns behov av en mer flexibel produktion och logistikkedja inom koncernen. En ljusning här är att bolaget ser över möjligheterna att förlägga mer produktion närmare försäljningsmarknaderna i Norden, med syftet att snabbare kunna lägga om sortimentet.

    Kostsam expansion

    Trots att Kappahls kunder shoppar mer online sker fortfarande över 90 procent av köpen i fysiska butiker. För att hålla dessa ajour med utvecklingen i branschen har bolaget gjort nödvändiga investeringar i omnikanal, det vill säga sammanflätningen av e-handel och butik.

    Vidare tacklar Kappahl den digitala omställningen genom förändringar i butiksbeståndet, närmare bestämt genom nyinvigningar, nedstängningar och modifieringar av befintliga lokaler.

    Expansionsfasen, som av allt att döma kommer fortsätta under kommande kvartal, tynger dock på kostnadssidan.

    Chefskarusellen

    Medan vårkvartalet mars–maj gav en tillfällig respit med växande omsättning och resultat, släpade vinsten för helåret (217 miljoner kronor) fortfarande efter med över 28 procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare.

    Utvecklingen och börsens totalsågning av Kappahlaktien blev den sista droppen för bolagsstyrelsen. Strax innan delårsrapporten presenterades i juni fick dåvarande vd Danny Feltmann kicken och ledamoten Göran Bille tog över rodret som tillförordnad koncernchef.

    LÄS MER: Lindex-chef från Göteborg går till Kappahl

    Sedan dess har en vikarierande vd byts ut mot en annan i väntan på att skrällrekryteringen av Lindexveteranen Elisabeth Peregi tar över ledartröjan. Vad som bland annat väntar henne när hon tillträder senare i vår är ett annonserat reformpaket som ska förbättra resultatet med omkring 100 miljoner kronor per år. Ingen liten utmaning för ett bolag som vid senaste bokslutet redovisade en helårsvinst om 282 miljoner kronor. Att Kappahl återkommande missat sina tillväxt– och lönsamhetsmålsättningar gör inte Peregis situation lättare.

    Kvinnosynen

    Vad topprekryten också har att hantera är den särskilt illavarslande synen som Kappahls styrelseordförande Anders Bülow verkar ha om klädkedjans huvudsakliga målgrupp – kvinnan runt 50. Enligt ett protestbrev undertecknat av omkring 130 Kappahlsanställda ska Bülow kallat guldkunderna för skrynkliga tanter med vallningar, vilket GP tidigare rapporterat om. Han ska också ha framfört synpunkter på att kvinnor i 50-årsåldern inte klarar av att shoppa online. Själv förnekar Bülow dessa uttalanden.

    Kanske tvingas Elisabeth Peregis, i tider av reformprogram, sviktande försäljning och en dykande aktiekurs, spendera för att sätta Kappahls ordförande i kommunikationsträning.

    LÄS MER: Kappahls anställda rasar mot sin styrelseordförande