Tre frågor till GP:s nye serietecknare Børge Lund

Han har gestaltat det absurda i modernt kontorsliv i norska tidningar i flera år. Nu kommer Børge Lund även att medverka varje måndag på GP:s ekonomisidor.

ANNONS
|

Hur kom du på att din serie skulle utspela sig på kontor?

– Jag hade lust att skapa en serie och hade själv jobbat på kontor både i Oslo och i Stavanger.

– Miljön är tacksam, det finns en massa oskrivna regler där det pågår en sorts spel som alla accepterar. Du är tvungen att jobba tillsammans med människor du inte valt själv. Det är lite som en reality show. Det är en bra utgångspunkt för en serie. Jag låter mina karaktärer i serien bryta mot de sociala reglerna – det blir en kontrast mellan vilka planer som finns och det faktiska utfallet.

ANNONS

Vad har du för humor?

– Jag vill att folk ska känna igen sig. Läsarna ska känna att jag förstår deras situation när de läser serien. Att uppnå en ”connection” är viktigt. Det måste kännas äkta.

– Med åren har det blivit så att jag får allt mer respons från läsarna. Folk från näringslivet hör av sig och ber mig göra en serie om lean-filosofin till exempel. Det har blivit en bra dialog och växelverkan med läsarna och jag kan fånga upp det som sker i arbetslivet just nu.

Varför heter den Lunch?

– Jag var med i en serietävling för tio år sedan som Dagbladet anordnade. Det var en tydlig deadline – det behövs alltid en deadline om ska leverera, det vet ju du som journalist, eller hur? Precis innan jag skulle skicka in bidraget så kom jag på att jag måste ha ett namn. Och jag tyckte ”lunch” var ett bra namn – det är ju det bästa med arbetslivet, lunchen är dagens höjdpunkt.

Fakta: Lunch

Den populära seriestrippen publiceras i dag i 53 norska tidningar och 45 magasin. I Sverige publicerar i dag ett par tidningar serien.

Succén märks också i det faktum att Lunch i dag publiceras i medier i USA, Danmark, Finland, Tyskland, Mexiko, Ecuador, Panama, Costa Rica och Oman.

ANNONS