Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Sko- och klädbutiker har det tufft. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Trögt halvår för modehandeln

Kläd- och skobutiker har haft ett tufft första halvår 2017. Mindre aktörer löper risk att duka under, bedömer Svensk Handels expert, som ser pessimistiskt på framtiden.

Butiksförsäljningen av kläder minskade med 1,7 procent i juni, jämfört med samma månad förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Skobutikernas försäljning backade också och var ner 1,6 procent.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är en fortsättning på den trend som rått under hela året. Under första halvåret har försäljningen av kläder i fackhandeln minskat med drygt två procent och skoförsäljningen nära tre procent.

- Vår uppfattning är att klädhandeln generellt har haft otur med vädret, som inte har stämt säsongsmässigt under våren. Januari var varm och mars och maj var kallt, och då stämmer det inte med utbudet, säger Magnus Håkansson, vd för RNB som driver Polarn o Pyret och Brothers.

Vädret är också en faktor som klädjätten H&M, som inte ingår i Stilindex, lyft flera gånger.

Förutspår konkurser

Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, tecknar en ganska pessimistisk bild av läget för modehandelns butiker, som får hård konkurrens av aktörer på nätet.

- Jag kan tänka mig att någon av de halvstora kedjorna får plocka ner skylten framöver, säger han.

- Branschen har inte kunnat öka priserna, företagen har tappat i bruttovinst och omsättning. Lönerna och de sociala kostnaderna har stigit, och hyresnivåerna ligger på en hög nivå. Vi har en dollar som ökat i värde, och nu har också euron stigit.

Sandström nämner några exempel på företag som haft motvind på senare tid. I vintras gick Dea Axelsson med 30 butiker i konkurs, men togs sedan över av Mellby gård som driver kedjan Flash. Indiska har nyligen genomgått en rekonstruktion.

- Och JC kommer förhoppningsvis få ett kapitaltillskott från sin ägare.

Småorter svårast

Han pekar på en analys från HUI Research som visar på att det är butiker i små och medelstora städer som kommer att ha det svårast.

- Med den bristande lönsamheten kommer man nog att se att en del av de riktigt små aktörerna inte tycker att det är värt att jobba vidare.

Men RNB:s Magnus Håkansson har en betydligt ljusare bild av framtiden för branschen som helhet.

- Jag tror att branschen har, och kommer att ha, en gynnsam utveckling. Jag tror inte att siffrorna i Stilindex är fullt ut representativa, index tar inte med all ny e-handel som finns med i utbudet. Så om man tittar på konsumentbeteende och efterfrågan på klädhandeln tror jag att det är betydligt bättre än de siffrorna anger.

- Sedan gäller det att vara rätt positionerad i marknaden.