Testar företags sidor på nätet

ANNONS
|

Tweaky är ett företag som gör användartester för webbplatser. Med hjälp av en femtusenhövdad pool av testare runtom i landet som, mot en mindre summa pengar, utför olika uppgifter på webbplatser får företag och myndigheter reda på exakt vad som är fel med deras sidor.

Det här är något som många företag har försummat, menar Tweakygrundarna. Fysiska butiker har analyserats in i minsta detalj under lång tid. Varvet du slussas genom i matvarubutiken är perfekt uttänkt för att få dig att handla så mycket som möjligt. Expediterna i klädbutiker vet precis vad de ska säga för att få dig att köpa de där byxorna. Samtidigt finns det e-handelsbutiker där det är krångligt att få betala, myndighetssidor där ingen hittar vad de söker och internetbanker där det är en kamp att betala en räkning.

ANNONS

- Samtidigt hårdnar konkurrensen inom e-handel och användare förväntar sig idag att det ska gå lika smidigt att hitta det man söker som i en vanlig butik, säger Oscar Eidering.

Den som registrerat sig som testare hos Tweaky får regelbundet tester med uppgifter som är designade av företaget som vill få koll på sin webbplats. Ett exempel kan vara att hitta en kräm för torr hy med så många naturliga ingredienser som möjligt på apotekets internetshop. Allt som testaren gör på skärmen registeras av Tweakys mjukvara. Testaren instrueras också att högt tala om allt som rör sig i hjärnan så att det kan spelas in via datorns mikrofon. På så sätt får man reda på vilka problem som dyker upp och varför kunder lämnar sidan.

- Vi gjorde ett test för en matbutik på nätet där det visade sig att tre av fem letade efter mjölk bland drycker och inte under mejeriprodukter. Det finns massor av sådana saker som man inte tänker på men som är viktigt för att underlätta för kunden, säger Oscar Eidering.

Idén till företaget kom när de fyra grundarna själva drev ett e-handelsföretag som sålde tandblekning. De ville veta exakt hur de skulle utforma sin webbplats för att locka till sig kunder och få dem att köpa produkten. Efter att ha utforskat utbudet av tester för webbplatser gjorde de snart upptäckten att det som erbjöds var dyra tester i labb, och att många mindre företag därför avstod från att göra regelbundna tester.

ANNONS

De bestämde sig för att skapa den tjänst de själva saknade, användartester även för de med liten budget, och sålde sitt e-handelsföretag för att starta Tweaky. I april i år köptes de upp till hälften av Inuse – en digital designbyrå som bland annat utvecklar webbsystem, och gör användartester av den dyrare sorten i testlab.

- Det vi tyckte var fascinerande var möjligheten att snabbt få feedback. Om vi hjälper en kund att designa en ny sida så kan vi på ett par timmar kolla med fem testare om det funkar eller inte. Sedan kan vi göra de justeringar som behövs och tre timmar senare finns en ny och bättre version av sajten ute, säger Johan Berndtsson, vice vd på Inuse och verksamhetsutvecklare på Tweaky.

Han berättar att ett vanligt problem hos företag och myndigheter är att internspråket följer med ut på hemsidan så att det blir onödigt krångligt.

- På en del företag är det också mycket politik som styr, att alla avdelningar måste finnas representerade på hemsidan oavsett om det är relevant eller inte.

Ett annat vanligt misstag är att man inte använder de ord som människor faktiskt söker efter.

- Dagis är ett typiskt exempel. Även om väldigt många vet att det heter förskola så är dagis ändå ofta det man söker på som förstagångsförälder. Då blir det problem om det inte går att hitta det ordet någonstans på kommunens hemsida, säger Johan Berndtsson.

ANNONS

Än så länge är Tweakys kunder framförallt e-handelsföretag men i framtiden hoppas de kunna övertyga en bred målgrupp om värdet av användartester. Målet är att göra internet till en bättre plats säger vd Oscar Eidering med ett skratt.

- I Sverige har vi kommit väldigt långt med olika myndigheters närvaro på nätet, och mer och mer samhällsservice hamnar där. Därför är det väldigt viktigt att det fungerar utan att man som användare ständigt blir frustrerad. Lyckas man inte skapa en minst lika bra närvaro på internet som i den fysiska världen så kommer man att tappa kunder till de konkurrenter som förstår att det är viktigt.

Tweaky

Vad: Startup-företag som gör användartester för webbplatser

Antal anställda: 4

Plats: Kungsportsplatsen i Göteborg

ANNONS