Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Amazon är en börsvinnare i år. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Teknikbolag vinnare på börsen

Börsuppgångar på runt 50 procent och en allt mer dominerande ställning på marknaden – det går bra för teknikjättarna 2017.

Apple-aktien har stigit cirka 50 procent på börsen i år. Facebook och e-handelsjätten Amazon har gått ännu lite bättre. Men det är ändå inget om man jämför med de kinesiska giganterna Alibaba och Tencent, som stigit runt 100 procent.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Utvecklingen avspeglas i teknikfonder och Asienfonder som svenska sparare investerar i.

- Teknikbolag har gått bra, det har varit den sektor som har stuckit ut på börsen, säger Maria Landeborn, sparekonom på Skandia.

Högt värderade

Värderingarna av bolagen har därmed skjutit i höjden, och likaså de så kallade p/e-talen som investerare tittar på. Men Maria Landeborn tycker inte att det går att prata om en bubbla likt den inom it-sektorn i början av 2000-talet.

- Då steg priset till skyarna på bolag som aldrig hade tjänat en krona, och i många fall aldrig gjorde det heller. I dag pratar vi om lönsamma bolag, med stora kundbaser och stor försäljning, som tjänar pengar, säger hon.

- Tittar man på hur det såg ut med försäljningstillväxt och vinsttillväxt i tredje kvartalets rapporter var det teknikbolagen som uppvisade de största ökningarna, och som slog prognoserna med störst marginal

Men exakt hur höga värderingarna ska vara är svårt att säga, tillägger hon. I vissa fall kan aktiekurserna ha sprungit i förväg, och det finnas en risk på kort sikt för rekyler av den anledningen.

Förvaltare i USA som Joakim Bornold på Nordnet träffat vid ett besök i New York nyligen är delade.

- En del avstår medan andra tror på att det här kommer att hålla, säger han.

Dominerande bolag

En förklaring till börsframgångarna är att några av jättarna är på väg att bli helt världsdominerande inom sin nisch, fortsätter han.

- Amazon är lite som Standard Oil, som en gång hade nästan hela infrastrukturen kring olja. Det är därför de värderas upp, trots att man rent rationellt har svårt att se att det i närtid ska betala tillbaka sig.

Vad man betalar för är alltså den här infrastukturen som är så dominant att ingen annan kommer in. Det kommer att bli dyrt och pressa marginalerna för andra som vill hävda sig.

- Det kommer att kosta i marknadsföring om man vill gå sin egen väg, och kosta om man vill samarbeta med de dominerande spelarna om bolagen i stället väljer det, säger han.

Pressade H&M har till exempel inlett ett samarbete med Alibaba.

"Tillväxt kostar"

De amerikanska och kinesiska marknaderna skiljer sig åt, där den ena mer ingår i ett globalt sammanhang medan den andra är mer skyddad.

- Och de kinesiska bolagen verkar på en marknad där internettillväxten växer på ett helt annat sätt än på de utvecklade marknaderna. De har potential att växa snabbare. Och tillväxt kostar pengar att köpa in sig i, säger Maria Landeborn.