Håkan Johansson kör på ett annat sätt än tidigare. Dessutom får han fri sikt när han kör 82 km/h.
Håkan Johansson kör på ett annat sätt än tidigare. Dessutom får han fri sikt när han kör 82 km/h.

Sveriges mest omkörda åkeri

ANNONS
|

På anslagstavlan i chaufförernas lunchrum hänger tabeller över bränsleförbrukning, tomgångstid, bromsning("utrullning") och överhastighet med en stapel för varje namngiven chaufför. Tomgångstiden spänner mellan 0 och 16 procent. Bränsleförbrukningen per förare varierar mellan 3,4 och 5,4 liter.

- Det blir en del pikar vid fikabordet. Då skyller folk på att det är något fel på bilen eller datorn. Men jag tycker det blir en kul grej. Man tävlar med sig själv också. Vad händer om jag inte växlar nu?, säger chauffören Håkan Johansson.

För fem år sedan installerade företaget handdatorer, som visar chaufförerna hur mjukt, snabbt och ekonomiskt lastbilarna körs. I kombination med kurser i ecodriving och en policy om maxhastighet på 82 km/h har bränsleförbrukningen minskat med 10 procent.

ANNONS

Det är bra för miljön, men för ett åkeri som gör åt 1,5 miljoner liter bränsle per år betyder mindre utsläpp också en rejäl ekonomisk vinst.

- Hela lönsamheten är beroende av bränsleförbrukningen. Det gäller att köra så många mil som möjligt på så lite diesel som möjligt. De som inte hänger på och sparar kommer inte finnas kvar tror jag, säger vd Ulf Johansson.

Som exempel nämner han en chaufför som testade att köra en annan väg från Falkenberg och ökade förbrukningen med 0,8 liter per mil, för att det var kurvigare och backigare.

På kontoret kan även Ulf i realtid se var varje bil är, om den står stilla, hur fort den kör och hur mycket bränsle den förbrukat. För att få med chaufförerna på spartanken får de hälften av bränslevinsten, genom en inbetalning till pensionskontot på omkring 15 000 kronor per år.

Åkeriets halva äts upp av driftskostnader för systemet. Vinsten för företaget blir istället minskat slitage på bilarna, färre olyckor och mindre stressad personalen.

- Kör du 82 kilometer i timmen försvinner alla bilar framför dig. Du får fri sikt och stressen minskar, jämfört med när du ska köra om hela tiden.

ANNONS

I början fick de klagomål från en del åkerier som tyckte att deras bilar var i vägen.

- Det är klart, ligger vi först så bromsar vi trafiken, men när man inte accepterar att nån är laglydig då är det nåt fel i branschen. En annan sak jag inte förstår är varför man inte har omkörningsförbud för långtradare på motorvägarna.

Att kunder skulle klaga på sena bilar har inte oroat honom.

- Hänger det på fem minuter är det något fel i logistiken.

Snittförbrukningen var i somras 4,2 liter per mil, medan branschens snitt ligger runt 5 liter.

- Målet är att ligga under fyra liter, men ska vi ta de sista procenten krävs det väldigt mycket. Vi funderar mycket på vad vi ska ge för sporre till gubbarna, säger marknadschef Dennis Karlsson.

Framförallt de yngre chaufförerna ser inte fördelen med extra pension, även om det skattemässigt är fördelaktigt. Vid nästa utdelning ska de därför kunna välja att få pengarna direkt på lönen.

FAKTA

Götene Kyltransporter

Anställda: 70, varav 60 är chaufförer

34 lastbilar varav 27 har handdatorer.

Omsättning: 65 miljoner kronor 2006

ANNONS