Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180829-usahandelsavtal-746108_se.gp_1.jpg
USA:s president Donald Trump i väntan på samtal från sin mexikanska motpart Enrique Pena Nieto angående handelsavtalet Nafta under måndagen.

Strafftullar på mexikanska fordon

Den mexikanska bilindustrin riskerar upp till 25-procentiga strafftullar på fordonsexporten till USA, enligt en ännu inte offentliggjord överenskommelse i det nya Nafta-avtalet. Det hävdar källor och branschföreträdare till nyhetsbyrån Reuters.

Utöver strängare lönevillkor för mexikanska arbetare och krav om en större andel lokalt producerade insatsvaror så ska Trump också ha drivit igenom en importkvot i handelsöverenskommelsen med Mexiko.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Villkoret innebär att USA får införa upp till 25-procentiga strafftullar på bilimport från Mexiko som överstiger 2,4 miljoner fordon per år.

För att rättfärdiga klausulen, som också skulle gälla för importen av bildelar över ett värde av 90 miljarder dollar årligen, hänvisar Trumps administration till den nationella säkerheten, rapporterar Reuters.

Resonemanget, som fortfarande utreds i USA, går ut på att den amerikanska fordonsindustrin är livsnödvändig för ekonomin. Om den påverkas negativt av handeln med andra länder riskeras då även landets nationella säkerhet.

Retoriken i sidoavtalet följer på tidigare hot som Trump riktat mot bland annat EU, men just nu råder vapenvila mellan Europa och USA.

Utredningen gällande nationell säkerhet som skäl för handelshinder väntas presenteras de kommande veckorna.

Desto närmare i tid är förhandlingarna mellan USA och handelssamarbetets tredje part, Kanada som under onsdagen kommer försöka hitta en gemensam väg framåt.

TT har sökt EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström, men hon avböjer att kommentera uppgifterna.

Mest läst