Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

lM1i2RR7N7PCehw6H4TSacBAx68.jpg
Ett rysarår för Kappahl. Bild: Bengt Christian

Stort vinstras för Kappahl

Göteborgska klädkedjan Kappahls bokslut visar kraftigt minskad vinst för kvartalet. Resultatet minskar dramatiskt till 66 miljoner kronor, mot fjolårets 139 miljoner kronor. Och det är vädrets fel.

Omsättningen landar på 1 239 kronor för juni–augusti, mot fjolårets 1 248 miljoner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För helåret, i det brutna räkenskapsåret, blev resultatet 282 miljoner kronor före skatt, mot fjolårets 448 miljoner kronor.

Omsättningen för helåret blev 4 760 miljoner kronor, mot föra årets 4 916 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen är närapå halverad och är nu nere på 5,9 procent, mot fjolårets 9,1 procent.

Utdelningen lämnas oförändrad till 2 kronor per aktie

Utmanande år för Kappahl

Det blev ett utmanande år för Kappahl, konstaterar Göran Bille, tillförordnad vd och koncernchef.

Och det var sommaren som ställde till det.

– Vi var så otroligt lyckliga när vi såg majförsäljningen och alla som kom handlade sommarkläder. Sedan dog intresset i juni och juli. Trafiken gick ner dramatiskt. Även intresset att köpa det som fanns kvar till sommarpris var svalt, så vi fick göra djupare nedsättningar än vad vi hoppats på. Och det kostar på bruttomarginalen och var ett hårt slag på sista raden. Men ändå lyckades vi bibehålla en bra försäljning i förhållande till marknaden, men det kostade på, säger Göran Bille.

Fortsatta motgångar

Kappahl har haft ett besvärligt år. I somras fick förre vd:n Danny Feltmann gå med omedelbar verkan efter att styrelsen inte var nöjd med hans insats.

Och det uppstod konflikt med personalen på huvudkontoret om bilden av vem kunden är.

– I dag tycker jag att vi har kommit mycket närmare varandra och vi gör just nu ett stort arbete runt kunden. I dag ser jag att vi går mot samma håll, säger Göran Bille.

Däremot är det inte bara mörka moln på Kappahls himmel.

Barnmärket Newbie går väldigt bra, inte minst i Storbritannien där man har öppnat sex Newbie butiker. Totalt har har Kappahl öppnat elva Newbiebutiker under året.

Verksamheten i Polen går bra, där man nu också kommer att öppna nya butiker.

Därtill har e-handeln ökat med 38 procent under helåret, och utgör nu fem procent av den totala försäljningen.

– Vi har investerat mycket i kring e-handeln och ser en bättre försäljning. Samtidigt är 95 procent av våra kunder i fysiska butiker och dem får vi inte nonchalera, och dem måste vi lägga lite mer kraft på framöver, säger Göran Bille och konstaterar att detaljhandeln i dag är oerhört förändrad och att ny är det flerfrontskrig som gäller.

Inom en snar framtid kommer Kappahl också att presentera vem som blir ny vd.

Efter rapporten rasade Kappahls aktie med tolv procent på Stockholmsbörsen i den inledande handeln.

Mest läst