Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

CeIM4AslX9wMU678Oe92UVGiuFI.jpg
Med start nästa höst kommer linje 59, 60 och 62 att delvis trafikeras av Volvo Bussars nya elbuss. Bild: Volvo Bussar

Stororder på elbussar – här är linjerna som ska elektrifieras

Volvo Bussar tar Sveriges största order på elbussar hittills. Linjerna 59, 60 och 62 kommer från och med nästa höst att trafikeras av totalt 30 helelektriska bussar.

Bullret från stadsbussarna kommer kanske inte försvinna inom överskådlig tid, men åtminstone minska. Västtrafik har fått in klagomål från flera invånare om buller utmed linje 60, något som nu delvis åtgärdas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Förändrad ljudbild

Mellan Masthugget och Redbergsplatsen kommer det bli en miljömässig höjning då elbussar kommer att trafikera delar av 60-linjens trafik.

– Ljudbilden kommer förändras, elbussar är ju mycket tystare. I dag har vi hybridbussar som startar med el men som får ta i lite mer med dieselmotor i backarna. Sedan kommer våra förare att ha en tystare arbetsmiljö, säger Dan Paulström, affärsområdeschef för buss på Göteborgs Spårvägar som ansvarar för bussarna på linjen.

Det är Volvo Bussar som har fått en order om 30 helt elektriska bussar som bland annat ska rulla på linjen, med start hösten 2019.

– Nu får många fler göteborgare möjlighet att resa buller- och utsläppsfritt på en av Göteborgs mest trafikerade linjer, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall i en kommentar.

LÄS MER: Längre och bättre – här är stadens nya elbuss

Sedan tidigare rullar flera hybridbussar i Göteborg. Linje 55 trafikeras av Volvos helelektriska bussar samt laddhybrider. Sedan 25 juni rullar även två av Volvos helelektriska högkapacitetsbussar på en del av linje 16.

Mest trafikerad

Busslinje 60 är en av Västtrafiks mest trafikerade linjer i Göteborg. Under 2017 gjordes över 6,2 miljoner resor på linjen och ytterligare 700 000 resor på linjerna 59 och 62, som är de andra två linjerna som delvis kommer elektrifieras.

– Vi ersätter våra normalbussar inom gällande avtal genom att beställa ytterligare 20 elbussar utöver de tio bussar som redan avtalats med Västtrafik. Vi hade ett behov att förnya vår busspark, då vi har vissa krav vad gäller medelålder på bussarna. Nu har vi sett över möjligheten att helt gå över till el, ett skifte vi kommer få se allt mer längre fram, säger Dan Paulström.

Vad kostar det här?

– Elbussar är dyrare än dieselbussar. Samtidigt finns det elbilspremier från energimyndigheten att tillgå, men någon summa kan jag inte nämna.

Satsningen är ett led i Västtrafiks hållbarhetsarbete. Ett mål är att koldioxidutsläppen ska minskas med 80 procent till 2020, dessutom vill man att 95 procent av transporterna ska ske med förnybar energi 2025.

LÄS MER: Visar upp ett utsläppsfritt Göteborg

Fakta om elbussar på linje 60:

Stombusslinje som körs av GS Buss.

Linjesträckningen är 8,5 kilometer lång och avgår var fjärde minut i rusningstrafik.

Fordonen kommer att laddas i depå samt snabbladdas på linjens ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen.

Sätts in på linjen i oktober 2019.

Mest läst