Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180925-gaslastbilar-768153_se.gp_1.jpg
Gasdrivna lastbilar börjar nu rulla på svenska vägar och inte minst i stadskärnorna där dieseln blir allt mer omdiskuterad. Men än så länge är det glest mellan tankställena.

Stora miljövinster med nya gaslastbilar

Både Volvo Lastvagnar och Scania rullar i år ut tunga lastbilar som drivs av flytande naturgas eller biogas. Används det sistnämnda försvinner koldioxidutsläppen helt. Men frågan är om det kommer att finnas gas och tankstationer så det räcker.

Enligt båda tillverkarna är de nya lastbilarna precis lika kraftfulla som de dieseldrivna motsvarigheterna. Ett ekipage på totalt 40 ton som tankas med flytande naturgas (LNG) ska klara upp till 100 mil på en tankning, vilket är ett krav för att de ska fungera i regional- och fjärrtrafik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Med LNG minskar koldioxidutsläppen med cirka 20 procent, enligt Volvo, och om tanken i stället fylls med biogas (LBG) försvinner de utsläppen helt. Även utsläppen av kväveoxider och bullret minskar med gas, vilket gör lastbilarna särskilt lämpade för stadstrafik där de tunga dieseltransporterna i vissa fall riskerar att förbjudas.

30 sålda lastbilar i år

Livsmedelskedjorna är mycket intresserade av den nya tekniken och i veckan sätter Axfood de första av fem lastbilar som drivs av fossilfri biogas i trafik.

- Det är stora åkerier och företag som Axfood som köpt de nya bilarna för att testa hur tankning och prestanda fungerar innan de lägger stora order. Hittills i år har vi sålt omkring 30 bilar, men vi tror att det kan öka ganska fort när det kommer fler tankstationer på plats, säger Jan Strandhede på Volvo Lastvagnar till TT.

Lovar fler tankstationer

Det stora problemet med gasbilar har alltid varit tillgången eller snarare bristen på drivmedel. I dag finns bara sex tankstationer för LNG i Sverige och ingen norr om Stockholm. Det finska gasbolaget Gasum har inga stationer i Sverige i dag men planerar för en kraftig utbyggnad både här och i Norge. För svensk del handlar det om 25 nya tankställen inom två år.

- Frågorna vi får från åkerierna är alltid: kan man tanka och var finns tankstationerna? Nu väljer vi att göra investeringarna innan de här bilarna kommer på bred front för att skapa trygghet för branschen. Det kommer att finnas tankstationer, lovar Mikael Antonsson, försäljningschef på Gasum.

Fakta: LNG och LBG

TT

LNG är en naturgas, en fossil produkt, som utvinns på samma sätt som olja. Gasen består till största delen av metan.

LBG är en flytande biogas som framställs av matrester och annat organiskt avfall.

Lastbilstillverkarna prioriterar LNG eftersom tillgången är stor i de flesta länder och priset längre än på LBG.

I lastbilarna kyls gasen i tankarna ner till mellan -140 och -125 grader.

Mest läst