Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Stampen Media som äger bland annat GP och sex lokaltidningar varslar ett 20-tal tjänster inom marknads- och försäljningsorganisationen.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Stampen Media varslar ett 20-tal

    En förändrad mediemarknad där annonsintäkterna från papperstidningen fortsätter att minska. Det är en anledning till att GP:s ägare Stampen Media nu varslar 20 icke-redaktionella tjänster.

    Stampen Media består av de sex västkusttidningarna Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Strömstads Tidning, Hallands Nyheter, Hallandsposten och TTELA, samt dessutom åtta gratistidningar. På tisdag eftermiddag meddelade ledningen för bolaget att man varslat ett 20-tal tjänster, främst på marknadsavdelningen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Dessutom riktar man ett avgångserbjudande till en del av säljkåren. Redaktionerna på tidningarna, som under det senaste året förstärkts med ett 30-tal tjänster, påverkas inte.

    – Det här är en del av omställningen för vår långsiktiga affärsutveckling. Den strategi som Stampen Media har arbetat med under det senaste året fokuserar på prenumerationsintäkter och redaktionella satsningar. Innehållsskapande och produkt- samt teknikutveckling blir helt avgörande i den affären. Därför gör vi dessa organisationsförändringar, säger vd Johan Hansson.

    – Vi visste alla att det skulle bli en besparing, men inte att det skulle röra sig om ett 20-tal tjänster på främst marknad, säger Dimce Storm, klubbordförande för Unionen.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.