Största möjliga tystnad

ANNONS
|

Varför började du med tyst design?

- Efter att ha tagit min kandidatexamen gjorde jag praktik hos en grupp bullerforskare på Sahlgrenska Akademien som forskar kring bullrets hälsoskadliga effekter. Jag jobbade bland annat med en förstudie inför ett forskningsprojekt där jag besökte sex skolor och förskolor i Västra Götalandsregionen och tittade på hur de arbetade med bullerdämpning. Buller var ett stort problem och de hade utvecklat egna smarta lösningar. Till exempel hade de satt tennisbollar på stolsben och limmat fast olika material på bordsskivor. Det här är helt sjukt tänkte jag. Produkterna borde fungera från ljudmässigt från början. Sedan dess har ljuddämpning varit utgångspunkten i de flesta av mina projekt.

ANNONS

Och så började du ta fram egna möbler?

- Jag sökte till ett masterprogram med individuell specialisering på HDK. Där samlade jag på mig material och började bygga upp ett tyst materialbibliotek. I mitt examensjobb arbetade jag med de vanligaste och de mest ljudalstrande möbeltyperna i offentliga miljöer: stålrörsstolen och laminatbordet. Jag tog fram ett tyst bord som Materia i Kinnarpskoncernen köpte och som i dag är en patenterad lösning. Bordet finns till exempel på Regeringskansliet.

Hur jobbar du?

- Det kan gå till på lite olika vis. Ett företag kan kontakta mig med en tanke som jag utvecklar för dem. Eller så har jag en idé som jag tror passar för ett specifikt företag och som jag försöker sälja till dem. Det kan också vara så att jag tror jättemycket på något och tar fram prototyper på egen hand som jag visar på en mässa och hoppas att träffa en producent. Ibland sitter man på en jättebra idé utan att man har en producent som vill göra den. Det är frustrerande.

Har du exempel på det?

- Efter Milanomässan har jag fått förfrågningar från arkitektkontor och som vill rita in mina produkter. Förra veckan ringde till exempel en kvinna och ville rita in min tysta stol i ett stort projekt. Jag skulle alltså behöva ta fram en egen produktion, men det är en stor investering och tar mycket tid från min kärnverksamhet som är att utveckla nya idéer och innovationer.

ANNONS

Finns det pengar att söka för designutveckling?

- Jag tycker det finns problem med hur utvecklingsbidragen är utformade. De fungerar ofta inte särskilt bra om man jobbar som fristående designer. Det är svårt att till exempel få pengar för arbetskostnader. Och många bidrag betalas ut retroaktivt, mot kvitto. Jag har fått utvecklingsbidrag som jag inte har kunnat använda eftersom jag inte hade kapital nog att ligga ute med pengarna.

Har du förslag på hur det skulle kunna lösas?

- Om man söker bidrag krävs ofta medfinansiering. Jag tycker det hade varit smart om man kunde räkna in nedlagd arbetstid som en insats. I konstvärlden finns en tradition av stipendier och projektpengar som inte finns för designers på samma sätt. Ett undantag är konstnärsnämnden som går att söka även som designer. Förra hösten fick jag deras arbetsstipendium: 100000 kronor att använda till det jag behövde. Det var fantastiskt. Då kunde jag ta fram prototyper och vara med på möbelmässan i Milano.

Är mässor viktigt?

- Ja. Att ställa ut på mässor är otroligt viktigt för att nå ut med sina idéer internationellt. Möbelmässan i Milano är världens största och viktigaste möbelmässa. Ett år var jag med i Salone Satellite i Milano, avdelningen för designtalanger. Att vara med där gav ett enormt genomslag medialt. För min del ledde det bland annat till ett samarbete med en italiensk producent.

ANNONS

I våras var jag en av 12 svenska designers som var utvalda till Svensk forms utställning New makers & doers i Svenska paviljongen.

Men att vara med på mässor är en enorm investering och en kostnad som kan vara svår att bära. Jag tror att samhället skulle tjäna på. att stötta innovativa idéer att nå ut.

FAKTA

Sigrid Strömgren

Intressen: Odlingslott, loppisar, träffa vänner, broderar, skriver på en novell

Bor: Majorna

Drömprojekt: Det hade varit kul att få jobba med en hel inredning med fokus på ljudmiljön.

ANNONS