Spykers kvartalsförlust 700 miljoner

ANNONS
|

Saabägaren Spyker Cars redovisar en rörelseförlust på 79 miljoner euro för första kvartalet, motsvarande 700 miljoner kronor. Försäljningen landade på 257 miljoner euro.

Under kvartalet såldes 9 674 bilar. Enligt delårsrapporten var mars den bästa försäljningsmånaden sedan Saab blev självständigt från GM.

Under kvartalet tillverkades 10 888 bilar. Produktionsstoppet de senaste veckorna till följd av likviditetsbristen gör att försäljningsprognosen på 80 000 bilar i år knappast går att nå, enligt Spykers vd Victor Muller.

Även om ledningen målar upp en ljusare bild under resten av året när nya modeller väntas komma ut på marknaden, förutspås en förlust för helåret.

Parallellt med ägardiskussionen med EIB, GM och den svenska regeringen fortsätter ledningen för Saab Automobile att jaga en långsiktigt hållbar finansieringslösning. Diskussioner förs med potentiella strategiska kinesiska partner, men även med andra, skriver Spyker i delårsrapporten.

ANNONS

Inför årsstämman den 19 maj föreslår Spyker Cars NV ett namnbyte till Swedish Automobile NV.

Europeiska Investeringsbanken har just nu inget nytt att säga i Saab-frågan, meddelade Pär Isaksson, pressekreterare vid EIB, i dag.

I går skrev EIB i ett uttalande till TT att bankens egen ägarprövning av Vladimir Antonov pågår. Pär Isaksson vill inte säga något om när ägarprövningen väntas bli klar.

Enligt statsminister Fredrik Reinfeldt så kan inte regeringen påskynda beslutsprocessen kring Saab.

-När det gäller hela diskussionen om Antonov så är det flera parter som måste säga ja, och utan den enes medgivande så hjälper det inte i vilket tempo de andra fattar beslut, säger Fredrik Reinfeldt till TT. -Så ser avtalskonstruktionerna ut, så därför måste vi i alla fall avvakta vad EIB säger. Regeringen har vid andra tillfällen visat stor förmåga att snabbt fatta beslut när det är nödvändigt, men då ska det ju också ha en reell påverkan. Och i det här fallet måste alla parter fatta respektive beslut, självständigt från varandra, säger han.

I sin jakt på kinesiska partner för Spyker samtal med kinesiska biltillverkaren Great Wall Motor Company, uppger en källa för nyhetsbyrån Reuters.

Great Wall Motor är en av de största tillverkarna av suv-bilar för i första hand den kinesiska marknaden, men har på senare tid allt mer börjat intressera sig för Europamarknaden. Bolaget är noterat på Hongkong-börsen.

ANNONS