Språket ska öppna dörrar till allt lärande

Att få alla lärare att dra åt samma håll i sitt utvecklingsarbete är inte helt lätt. På Landamäreskolan, där nästan alla elever har ett annat modersmål än svenska, arbetar lärarna systematiskt med en språkutvecklande undervisning.

ANNONS
|

Lucy Weldekidan tittar ner i sinbok, funderar en liten stund.

– Jag vet ett bra tips. Om du villgöra en helt rund smiley kan duanvända locket på ett limstift ochrita av det.

Hon börjar, mycket omsorgsfullt,skriva ner detta tips i sin instruktionsboksom handlar om hur mangör den perfekta smileyn.Alldeles nyss satt barnen på enmatta på golvet och läraren AnnaMånsson Nylund förklarade morgonensuppgift under en så kalladminilektion. Eleverna jobbar medinstruktioner, alltså med texter sombeskriver hur något ska utföras.Att skriva en instruktion kringnågotvardagligt, som att koka ettägg, bre en smörgås eller rita ensmiley låter inte särskilt komplicerat.Men att göra det på ett tydligt vismed varje led i rätt ordning är intealldeles enkelt, särskilt inte för densom just lärt sig att skriva.

ANNONS

LÄRARNA PÅ LANDAMÄRESKOLANi Biskopsgården är inspirerade avTeachers College Reading and WritingProject (TCRWP) som startade iNew York på 1980-talet som ett svarpå sjunkande resultat i läsförståelseoch skrivande. Forskare och yrkesverksammalärare utvecklar härtillsammans strategier för läs- ochskrivutveckling. I grunden handlardet om att ge barnen lust att läsa,lära dem att tro på sin röst och attfå dem att bli kritiskt tänkande läsare.

Arbetssättet bygger på en tydligstruktur, där eleverna vet vad somkommer att hända och vad som förväntasav dem.

– Jag tycker att det är ett förhållningssättsom fungerar väldigt braför nästan alla barn. Eleverna blirtrygga i strukturen samtidigt somdu som lärare har full koll på klassenoch vet var varje barn befinnersig kunskapsmässigt, säger AnnaMånsson Nylund som själv harvarit i New York tre gånger för attvidareutbilda sig.

Synsättet genomsyrar hela skolanoch under året arbetar man medolika sorters textgenrer, till exempelberättande texter, faktatexteroch poesi. Varje vecka har lärarnagemensamma utvecklingsmöten.Här tar lärarna upp svårigheter,hjälper varandra att komma vidareoch planerar undervisningen.

FÖR ATT FÅ mer tid till det gemensammautvecklingsarbetet infördeLandamäreskolan för några år sedanett nytt arbetstidsavtal sominnebar att den arbetstidsförlagdatiden på skolan ökade från 35 till40 timmar i veckan.

Rektor Louise Erikssonser en storfördel i att lärarna nu har tid att träffaspå arbetstid.

– Det kräver mycket av lärarna attplanera sin undervisning tillsammansoch en del känner nog att dethade gått mycket fortare om de varitensamma i sitt klassrum och förberettsig. Men jag är övertygad omatt kollegialt samarbete är grundenför en framgångsrik skolutveckling,säger hon.

ANNONS

När nya lärare rekryteras är Louisetydlig med skolans inriktning ochnya lärare erbjuds fortbildning ochhandledning tillsammans med kollegorna.Att lyckas med skolutvecklingär ingen quick fix som ger snabbaresultat. Det krävs – förutom engagemang– tid, kontinuitet ochuthållighet. Huruvida det språkutvecklandesynsättet bidragit till attfler elever når målen är fortfarande för tidigt att svara på, enligt LouiseEriksson.

ATT LANDAMÄRESKOLAN ÄR nybyggd,med bara tre år på nacken,gör att det än så länge är svårt attutvärdera arbetet. Dessutom harflyktingvågen inneburit att månganyanlända barn kommit till skolande senaste åren, vilket naturligtvispåverkar skolan och undervisningen.Men Louise Eriksson ser en positivtrend när det gäller måluppfyllelsenoch en tydlig utveckling hosenskilda elever.

Anna Månsson Nylund är övertygadom att en språkutvecklandeundervisning är särskilt viktig i enskola där många barn har ett annatmodersmål än svenska. Själv blirhon lite extra glad när hon tänkerpå den klass hon jobbade med förraåret och där hon fick alla elever attutveckla ett stort läsintresse.

– Alla, även nyanlända elever,hängde med bra i böcker på ganskahög nivå och jag fick dem verkligenatt tycka om läsningen. De var fantastisktatt se hur de drog iväg sina föräldrar till biblioteket.

ANNONS