Spotify börsdebuterar i april. Arkivbild.
Spotify börsdebuterar i april. Arkivbild.

Spotify gör börsdebut den 3 april

Musikjätten Spotifys börsdebut på New York-börsen kommer att ske den 3 april, avslöjade bolaget under sin kapitalmarknadsdag. Men resultatutsikterna uteblev. Märkligt och förvånande, tycker Avanzas sparekonom Johanna Kull.

ANNONS
|

Efter år av spekulationer kom till slut det officiella beskedet, börspremiären kommer att ske den 3 april, meddelade Spotifyledningen när streamingjättens hajpade kapitalmarknadsdag inleddes I New York, men som också sändes på webben.

Sedan tog grundaren och vd:n Daniel Ek över den tre timmar långa showen där det mesta kom att handla om hur fantastiskt bolaget är. Han talade bland annat om de enorma möjligheterna Spotify har att växa sig större. I dag är det runt tolv procent av mobilanvändarna som använder Spotify. Det finns potentiellt tre miljarder användare världen över, på existerande och nya marknader. Det går även att ta marknadsandelar från radiomarknaden, enligt Daniel Ek.

ANNONS

Vinst prioriteras ner

Tillväxt går före vinst, var det solklara budskapet när finanschefen Barry McCarthy intog scenen.

- Vi spelar ett marknadsandelsspel här, säger McCarthy.

Han redogjorde för bolagets finansiella mål: Tillväxt går före vinst och intäkterna ska öka med 25–35 procent årligen. Bruttomarginalen ska ligga mellan 30 och 35 procent. Och kassaflödet bedöms bli positivt framöver, likt de senaste två åren. Men när målen ska nås var mer oklart.

När det blir vinst på sista raden nämns inte heller. Knappast de närmaste två åren i alla fall, är Tomas Otterbecks bedömning. Han är tech-analytiker på aktieanalysfirman Redeye.

Rundar skivbolagen

Det är förvånande att vinstprognoser utelämnas helt, tycker Johanna Kull som konstaterar att Spotify fortsätter att vara ett väldigt hemligt bolag, trots Daniel Eks prat om motsatsen.

- Och att man gör en sån här stor notering utan att vd och huvudägaren gör några intervjuer, säger hon.

ANNONS

Daniel Ek och hans lag på scen talade väldigt mycket om artisternas betydelse för Spotify och vice versa. Med hjälp av den nya tekniken som Spotify sitter på kan artisterna knytas närmare Spotify utan att några skivbolag skär emellan.

- Det är en intressant strategi. Då minskar, om man lyckas, Spotifys beroende av skivbolagen, säger Tomas Otterbeck.

TT

Fakta: Spotify i siffror

Av Spotifys börsprospekt framgår att Spotify gjorde en brakförlust på runt tolv miljarder kronor för helåret 2017. Det är mer än dubbelt så mycket som året före och förklaras till stora delar av dyra finansieringskostnader.

Intäkterna har samtidigt ökat med en dryg miljard euro på ett år och landade i fjol på strax över fyra miljarder euro, alltså över 40 miljarder kronor. Närmare 90 procent kommer från de cirka 71 miljoner betalande prenumeranterna.

Sedan lanseringen har Spotify betalat cirka åtta miljarder euro i royalties till skivbolag och artister.

Källa: Spotify

ANNONS