Sophie Gyllenhammar tar råd från far

ANNONS
|

I sitt nya yrke fann hon den energi hon letat efter tio år som pr-konsult.

”Sophie by Sophie och Sophie Gyllenhammar – varför är det olika namn?”, muttrar en kvinna vid en av det stora varuhusets smycke­diskar i Stockholm.

”Det är två olika serier i olika prislägen”, hör jag mig själv svara.

”Hon själv berättade det för mig alldeles nyss”, skulle jag ha kunnat tillägga, men gör tack och lov inte.

Sophie Gyllenhammar kallar det olika linjer, som har olika loggor och olika färger, och där ”Sophie Gyllenhammar” är den mer exklusiva, fine jewellery, och ”Sophie by Sophie” den mer modeinriktade linjen, fashion jewerelly. Den engelska terminologin låter bättre än den svenska, tycker hon.

ANNONS

Prisnivåerna är olika, men även de mindre exklusiva smycken är lika ”äkta” som de exklusiva. Guldet kan i båda linjerna vara förgyllt silver eller doublé och de färgade stenarna som blivit hennes signum är alltid äkta.

–Numera säger man ädelstenar om alla stenar. Akvamarin, som man tidigare kallade halvädelsten, kan till exempel vara dyrare än en diamant.

Mest känd är hon troligen för Childhoodarmbandet med tio berlockstenar i olika färger som representerar olika artiklar i FN:s barnkonvention. En knapp tiondel av priset, eller 100 kronor, går till organisationen Childhoods hjälparbete.

–Vi har sålt mycket så det har blivit stora bidrag, säger Sophie Gyllenhammar om armbandet som blivit en volymprodukt för att knyta an till det viktigaste råd hon fått av pappan, PG Gyllenhammar.

Både hennes pappa och mamma dyker upp flera gånger i berättelsen om hur hon fann vägen till sitt nuvarande yrke.

Efter jobb i Paris som praktikant på Volvo och butiksbiträdesjobb på Chanel hade hon utbildat sig i pr och kommunikation på Berghs och därefter jobbat som pr-konsult i Stockholm, först inom olika branscher, senare främst modebranschen, där hon mot slutet hade eget kundansvar för Benetton.

Tills hon fick barn och började fundera på om hon var lycklig med det hon gjorde.

ANNONS

–Jag har alltid varit intresserad av formgivning och alltid pillat på min mammas och mormors och farmors smycken och alltid dragits till framför allt färgade stenar. Via en god vän fick jag kontakt med en argentinsk smyckekonstnär och jag designade några unika smycken med färgstenar som han tillverkade för hand i sin ateljé. Det här var det roligaste jag nånsin hade gjort, jag var helt exalterad varje gång jag skulle göra något och jag fick också bra respons.

Bekostade du det hela själv?

–Mina föräldrar hjälpte mig i början, mamma kunde ge mig någon ring hon inte använde så jag fick material och jag bekostade tillverkningen som en investering – och sedan sålde jag smyckena och fick en grundplåt.

Du tvekade inte att satsa?

–Den riktiga chansen fick jag när jag var höggravid med mitt andra barn och det inte var läge att satsa på något nytt, men min kompis sa, ihop med mina föräldrar, att du kommer ångra ihjäl dig om du inte hoppar på detta. Så jag gjorde det och den lilla fick hänga med i en sele och jag lyckades tråckla ihop min tid med att vara mamma med smyckeprojekten.

När kom inriktningen på den bredare marknaden?

ANNONS

–2006 grundade jag märkte Sophie by Sophie och började rita på smycken med mindre exklusiva stenar. Då växte det också fram att jag ville bygga upp något mer ordentligt och göra kollektioner så att jag kunde leva på det.

Ofta verkar det som om göteborgare måste flytta till Stockholm för att lyckas?

–Nej, det tror jag inte. Många som gör det kommer kanske tillbaka så småningom. Jag ville till Stockholm, alla mina syskon hade flyttat dit och jag träffade en stockholmare.

Nu har ditt företag tre anställda och du är enda designern?

–Ja, och sedan bollar jag idéer och skisser med mitt gäng. Jag har så mycket idéer och vill göra så mycket, så de kan säga att jag måste du lugna mig. Det bästa råd min pappa gett mig var att inte ha för mycket produkter, utan hellre färre starka produkter och mer volym. Så vi har försökt smalna av lite.

Hur många produkter har ni nu?

–Jag har inte antalet i huvudet, men kanske 40 i ”fine” och 60–80 i ”fashion”.

Har din pappa också stöttat dig finansiellt?

–Ja, det har han gjort. Min mamma som tyvärr inte lever längre sporrade mig, och även pappa, men mamma var väldigt drivande och varje gång vi hade gäster skulle hon alltid visa vad jag gjort.

ANNONS

Vad uppgår omsättningen till?

–Vi är nu på väg upp mot 3,5–4 miljoner kronor. Många tror att vi är mycket större, men vi har valt att växa långsamt för att göra allting bra och planerar att dubbla 2012. Vi ska in i Norge nästa år och vi ska in i Danmark också. Men vi vill inte finnas överallt i Sverige, utan på ett antal utvalda ställen. I Stockholm har vi ett tiotal återförsäljare och i Göteborg bara en.

Kronprinsessan Victoria är en av kunderna.

–Ja, hon tycker om våra smycken. Hon har en stylist som vi har kontakt med så det var nog så hon upptäckte oss.

Vilka smycketrender spanar du in nu?

–Jag försöker att inte gå så mycket efter trender utan vill gå min egen väg och kanske till och med sätta en trend. Nu är det annars mycket stora halsband och många armband, stora stenar och länkar och läderprodukter. Själv älskar jag antika smycken och bruna diamanter och roséguld, som är väldigt inne nu. Bruna diamanter är lite mer sobert än vita, mer low-key, speciellt om du gör lite större stenar då vita kan se väl hysteriska ut.

1

Varför?

Sophie Gyllenhammar, uppvuxen i Göteborg, sadlade om i sin yrkeskarriär och driver nu ett växande företag med egendesignade smycken och är en del av den allt större accessoirtrenden med modesmycken. Har lärt sig hantverket men tillverkar inget själv utan har lagt ut all tillverkning i Asien.

2

Hur?

Den timslånga intervjun gör vi över varsin kaffekopp på Hotell Diplomat i Stockholm, ett par kvarter från Sophie by Sofies lokaler på Riddargatan i en vindsvåning som precis håller på att renoveras. Efter intervjun går vi dit och tittar på smycken och träffar de tre medarbetarna i det gemensamma arbetsrummet, medan hantverkare jobbar i rummet intill som ska bli ett show room.

3

Reflektioner

Bara fotografen är punktlig den måndagsmorgon vi träffas men Sophie Gyllenhammar är avstressad och ger oss all tid vi behöver till frågor och bilder, trots att den sena starten innebär att hon missar sin tänkta gymträning på lunchen.

Konstnärligt påbrå:

”Min farmor var konsertpianist, en av hennes systrar gick på Valand, pappas mormor målade fantastiskt och mamma och pappa har alltid varit intresserade av konst och kultur, så jag är uppväxt med det.

Systern Charlotte är konstnär, systern Cecilia författare och brodern Oscar har nu utbildat sig till fotograf.

Egna företaget:

Den enskilda firman Sophie by Sophie, som nästa år ska övergå i aktiebolagsform men fortsätta vara helägd av Sophie Gyllenhammar.

Har tre anställda. Beräknad omsättning i år 3,5-4 miljoner kronor.

Tillverkningen:

Sker i Kina, Indien och Thailand. ”Jag vill hålla hög kvalitet och numera har ju Asien helt fantastiska producenter. Jag har testat olika producenter och sådant tar tid eftersom många kräver stora volymer, men nu har vi hittat producenter som kan leverera på det sätt som vi vill och med hög kvalitet.”

Bär själv:

Örhängen i gulddoublé med den gröna favoritstenen krysopras. Långt halsband i förgyllt silver med stjärnor. Stelt mässingsglänsande armband i förgyllt stål (blir mindre fläckigt än mässing), dekorerat med knoppar i form av skruvhuvuden. På högerhanden två ytterst tunna guldringar, helt täckta med diamanter, den ena med svarta, den andra med bruna diamanter. På vänsterhanden en egendesignad specialgjord vigselring, hennes tioårsring, i vitt guld och bruna diamanter.

Bor: Villa i Stockholm och hyr i Marstrand på somrarna.

Familj: Gift, tre barn, 11, 9 och 6 år.

Utbildning: Berghs school of communication i Stockholm, universitetsstudier i psykologi och franska, kurser på Poppius och Beckmans och kurs i silversmide på Folkuniversitetet.

Talang: Solosång. ”Jag har en ganska mörk, hes röst och har alltid haft en dröm om att sjunga i band, men det har aldrig blivit av.”

ANNONS