Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180526-vaderdryck-686086_se.gp_1.jpg
Sommarvärmen får oss att köpa mer att dricka. Vi köper mest vatten och läsk, men försäljningen av alkoholfri öl har ökat stort senaste året. Arkivbild.

Sommarvädret får bryggerierna att jubla

Det varma och soliga vädret gör oss törstiga och vi köper mer läsk, öl och vatten än annars. Bryggerierna hurrar och hoppas på rekord.

Enligt almanackan har sommaren inte ens kommit i gång. Trots det går försäljningen av vatten, läsk och öl spikrakt uppåt – som om det vore mitt i juli. Efter en seglivad vårvinter vittnar nu bryggerierna om goda tider tack vare den mycket tidiga meteorologiska sommaren.

- Det här är det bästa som kan hända för bryggerinäringen och det är jätteroligt, säger Anna-Karin Fondberg, vd för branschorganisationen Sveriges bryggerier.

Spendrups ser ut att gå mot ett historiskt rekord för maj:

- Det är fantastiskt, det går för högtryck. Vi har fullt sjå att hålla jämna steg i produktionen. Det gäller alla delar: Systembolaget, dagligvaruhandeln och på restauranger, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.

Uteserveringar och picknick

Långa och ljumna kvällar öppnar för ett socialt liv utomhus med häng på uteserveringar och picknick i det gröna, något som driver upp försäljningen.

- Dryck, sommar och sociala sammanhang hör ihop. Svenskar älskar att grilla och tar alla tillfällen i akt, då vill man gärna ha något att dricka till, säger Henric Byström, kommunikationschef för Carlsberg, vilka ser en positiv trend i den dagliga försäljningen.

Det som går allra bäst är vatten och läsk, men båda bryggerierna ser ett stort uppsving av alkoholfri öl, där exempelvis Spendrups nästan dubblat sin försäljning jämfört med i fjol.

Maj stor betydelse

Men sommarförsäljningen påverkas inte bara av vädret här och nu, det ligger mer psykologi bakom siffrorna. Om våren är dålig och framför allt maj bjuder på kyligt väder, kan det påverka hela sommarens försäljning negativt.

- Man kommer aldrig in i beteendet, man går inte ut lika mycket och kanske aldrig plockar fram grillen. Livsstilen är väldigt beroende på om maj är bra eller inte, säger Mårten Lyth.

Anna-Karin Fondberg är inne på samma spår:

- När vi har så här vackert väder så här tidigt kommer allt igång och då får vi också i gång den verksamheten. Man planerar för att vara i Sverige och för att ha fester, det får en effekt, säger hon.

Men vare sig solen fortsätter att gassa eller om midsommar blir lika kylslagen som i fjol finns det annat just denna sommar som kan hålla uppe försäljningssiffrorna.

- Vi ser fram emot ett fotbolls-vm för att toppa det hela. Bra väder och större idrottsevenemang ger de bästa möjliga förutsättningarna, säger Henric Byström.

Mest läst