Skellefteå vinnare i batterikampen

Skellefteå drog vinstlotten och ser fram emot nya arbetstillfällen när Northvolt bestämt sig för att bygga sin batterifabrik i kommunen. Även Västerås får en bit av batterikakan. Men ännu saknas mycket av den väsentliga ingrediensen pengar.

ANNONS
|

Northvolt vill bygga det som företaget hoppas blir Europas största batterifabrik i Skellefteå. Samtidigt kommer bolaget placera en enhet för forskning och utveckling i Västerås.

En stark tradition inom storskalig industri gjorde att valet föll på Skellefteå, enligt Northvolts vd Peter Carlsson. Ambitionen är att första spadtaget tas i slutet av 2018. Fabriken ska sedan successivt byggas ut.

- Detta kommer att skapa mellan 2000 och 2500 direkta jobb, säger Peter Carlsson.

ANNONS

Utvecklingsarbetet som ska ske i Västerås beräknas dra i gång nästa år. Det kommer att generera 300–400 jobb, enligt vd:n.

- Västerås är kanske Sveriges elektronikhuvudstad, staden har den högsta andelen elektronikingenjörer och en stolt tradition kring elektrifiering, säger Peter Carlsson.

"Mycket stolt"

Det var två stolta kommunalråd som deltog vid presskonferensen som hölls på Northvolts huvudkontor i Stockholm.

- Mycket affärer och affärsutveckling kommer att göras i Västerås och vi ser möjligheter till fler internationella etableringar, säger Västerås kommunalråd Anders Teljebäck (S) som ser stora möjligheter efter Northvolts besked.

- Det här är ett styrkebesked för Skellefteå, hela regionen och för Sverige, säger Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå.

ANNONS

Saknas miljarder

Den första delen som Northvolt ska dra i gång beräknas kosta kring 12 miljarder kronor och bolaget har i dag fått in några hundra miljoner. Experter har lyft finansieringen som ett stort orosmoment, men Northvolts vd tonar ner risken med att inte nå upp till kapitalbehovet.

- Det är inte min största oro, om intresset för en grön omställning består. Vi är i en process där vi räknar med att presentera fler samarbetspartner och att dra i gång den större finansieringsrundan, säger Peter Carlsson.

Tillgång till de råvaror som behövs i batteriproduktionen och hård konkurrens, framför allt från Kina, är andra utmaningar som experterna lyfter.

Damberg nöjd

Bristen på rätt kompetens är en faktor som det allt oftare talas om. Northvolt kommer att kräva tusentals ingenjörer till sin satsning.

TT: Hur ska ni lösa kompetensförsörjningen?

- Vi har tid på oss, säger han och tillägger att det finns ett starkt åtagande från kommunerna, regeringen och utbildningsinstitutioner.

ANNONS

Näringsminister Mikael Damberg (S), som också deltog vid presskonferensen, var nöjd.

- Det är en stor dag i dag, inte bara för de här två kommunerna, utan för Sverige och Europa, säger Damberg.

Batterier är en nödvändig beståndsdel om Europa ska klara transformeringen framöver, fortsätter han:

- Det är inte möjligt utan batterier.

TT

Fakta: Europas största batterifabrik

Northvolt planerar att bygga en batterifabrik i Sverige, som påminner om Teslas fabriksbygge i Nevada, USA.

Fabriken ska ta upp en yta som motsvarar Gamla stan i Stockholm. Tanken är att fabriken ska producera batterier med en kapacitet av 32 GWh per år, vilket kan göra den till Europas största batterifabrik.

Anledningen till att Northvolt har valt att bygga i Sverige är den nära tillgången till bland annat nickel, kobolt, litium och grafit, vilka ses som viktiga mineraler för batteritillverkning.

Northvolts ambition är att byggstart ska kunna ske under andra halvåret 2018. Därefter ska produktionen starta år 2020 och vara i full gång år 2023.

Northvolt kommer under hösten att ta in cirka 960 miljoner kronor i en första finansieringsrunda, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Bland tidigare finansiärer finns Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och statligt ägda innovationsmyndigheten Vinnova.

ANNONS