När EU:s transportministrar träffas i Göteborg i början av veckan är det nog ingen vågad gissning att de kommer att titta på Volvo Cars tester med självkörande bilar – Drive me. Arkivbild
När EU:s transportministrar träffas i Göteborg i början av veckan är det nog ingen vågad gissning att de kommer att titta på Volvo Cars tester med självkörande bilar – Drive me. Arkivbild

Självkörande bilar i fokus på EU-möte

Den europeiska bilbranschen kommer ständigt med nya besked om när nästa generation självkörande bilar ska finnas på marknaden.

ANNONS
|

Tomas Eneroth har bjudit in EU:s övriga transportministrar till ett toppmöte i Göteborg med start på måndag och på dagordningen står uppkopplade och självkörande bilar. Ämnet är ständigt aktuellt eftersom biltillverkarna nästan veckovis lanserar nya tidtabeller när deras teknik är klart för lansering. Bland de senaste fanns Volvo Cars som nyligen slog fast att 2025 ska hälften av produktionen bestå av elbilar och en tredjedel vara helt självkörande.

Jämna steg

För politikernas del handlar det om att ta fram ett gemensamt regelverk för EU.

- Vi arbetar skyndsamt för att hålla jämna steg med industrin så att vi inte hamnar efter och hämmar konkurrenskraften för den europeiska fordonsindustrin. Dessutom tror vi att det kan leda till klara förbättringar av trafiksäkerheten, säger Tomas Eneroth.

ANNONS

Han hävdar att Sverige ligger i framkant, inte minst med tanke på vårens statliga utredning om självkörande fordon, som nu är ute på remiss. Den föreslog bland annat ett snabbt införande av tester och nödvändiga lagändringar.

Fråga om integritet

Men frågorna det gäller är mer komplexa än bara regler för självkörande bilar. Det handlar också om datan som produceras av alla uppkopplade bilar. Vem ska äga den – tillverkaren eller bilägaren?

- Där kommer andra aspekter av regelverket in som handlar om integritet, datasäkerhet och upphovsrätt. Det blir en utmaning, men det är viktigt att Europa klara detta. I dessa tider av nationalism och protektionism är det än viktigare med internationella spelregler.

TT

Fakta: EU och självkörande bilar

EU:s arbete med uppkopplade och självkörande bilar inleddes 2016 med den så kallade Amsterdamdeklarationen. Den slår bland annat fast att medlemsländerna ska samarbeta med industrin för att främja utvecklingen av uppkopplade och självkörande fordon.

Veckans möte i Göteborg blir det tredje i ordningen på området efter Amsterdam och Frankfurt.

ANNONS