Servitören ersätts av en app

ANNONS
|

Den här artikeln är skriven av en människa. Men maskinerna vinner terräng på flera områden. Redan idag finns mjukvara, som används av stora amerikanska webbsidor, för att komponera ihop matchreferat av bland annat baseball, redo att publiceras bara någon minut efter avslutad match.

I ett nystartat bolag har Sam Brin, bror till Googles ena grundare Sergey Brin, tagit fram teknik som ska göra restaurangbesök smidigare. Butter systems, som tekniken kallas, innebär att surfplattor ersätter restaurangmenyer så att man kan beställa och betala utan att gå via en anställd.

Om den typen av teknik slår i stor skala skulle det kunna innebära att väldigt många jobb försvinner. Och nyheten har väckt debatt i ett USA som redan är mitt uppe i en konflikt om lönenivåer för personal på snabbmatsrestauranger och där anställda demonstrerar på gatorna i flera storstäder.

ANNONS

För restaurang Pinchos i Göteborg är det inget nytt med tekniken. De presenterar sig som "Sveriges första apprestaurang" och har sedan starten tagit emot beställningar via surplattor och smarta telefoner.

I en specialdesignad app som gästerna laddar hem kan man gå igenom menyn och beställa med ett tryck på skärmen. Beställningar skickas direkt till köket respektive baren och när de är klara meddelas gästen via appen och kan sedan gå och hämta sin mat och dryck själv.

– Jag är gammal restaurangräv och hade funderat ett tag på hur man skulle kunna effektivisera restaurangvärlden. Så kom jag på idén att lägga över lite ansvar på gästen och kom i kontakt med en kille som kunde koppla ihop en app med kassaregistret, säger Fredrik Mattson som grundat Pinchos.

Så föddes Pinchos som nu har två restauranger i centrala Göteborg.

– Folk tycker det är roligt att beställa på det här viset och uppskattar att man inte behöver vänta på att få tag i en servitör utan kan beställa i sin egen takt. Sedan är grunden såklart fortfarande att man har bra service och god mat på en restaurang. Men jag tror absolut att appbeställningar är här för att stanna.

Än så länge kan man inte betala via appen på Pinchos, utan det får man göra på traditionellt sätt via en kypare. Men den första september i år ska även det vara fixat så att allt utom att laga maten och blanda drinkarna kan skötas av gästen själv. Men Fredrik Mattson tror inte att teknik kommer ersätta personal i någon enorm omfattning.

ANNONS

– Tanken var att ge högre service, med det här systemet får man mer tid att prata med gästerna istället för att springa med tallrikar. Framöver kan det säkert bli så att vi blir något färre personal till följd av det här, men så har det inte riktigt blivit än.

– Restaurangbranschen är ju en bransch med små marginaler, och jag tror det här på sikt kan effektivisera branschen och minska personalkostnaderna något. Men högre vinster ger ju i sin tur fler arbetstillfällen i och med att fler ställen öppnas. Jag tror inte man behöver vara orolig.

ANNONS