Serverproblem påverkar SEB

Efter att bankomaterna varit stängda en timma under dagen rapporterade nu SEB problem med sin hemsida.

ANNONS
|

"Just nu har vi tekniska problem och vi försöker hitta en lösning så snabbt vi kan". Den texten mötte SEB:s kunder på företagets hemsida en lång stund under torsdagen.

I en timmes tid hade banken problem med sitt nätverk och bankkunderna hade problem att logga in på internetbanken och bankens mobilapp.

- Det är ett nätverksproblem i en stor server. Internetbanken har inte fungerat under runt en timma, säger Frank Hojem, presstalesperson SEB.

I tråden med information till kunderna skriver också bankens informatörer att vissa kunder ännu kan ha problem med att använda sina bankkort i butik.

Tidigare under dagen hade problem i nätverket lett till att samtliga bankomater i landet försattes ur funktion. Det berodde på större driftstörningar hos norska internetföretaget Evry.

ANNONS

- Vi väntar på en rapport som vi ska analysera innan vi kan kommentera vad som kan vara anledningen till stoppet, säger Johanna Holst, kommunikationsansvarig vid Bankomat AB.

Även i Norge har banker haft strul med sina datanätverk som en följd av dataföretagets störningar. Enligt norska Aftonposten har det under dagen varit ett två timmar stopp att komma in på internetbanken och mobilbanken och att ta ut kontanter i automater.

Enligt SEB ska deras problem inte ha något med strulet i norska Evry att göra.

- Det finns inget som i nuläget tyder på att det hänger ihop med bankomatstoppet, säger Frank Hojem.

TT

ANNONS