Så vill politikerna utveckla city

Smarta papperskorgar, parkeringsplatser, arenafrågan, infrastruktur, stadens styre, tillgänglighet – och handelns tillväxt. När en rad näringslivsorganisationer arrangerade politisk debatt kring ”visionen om city” på Stadsteatern blandades konkreta förslag med övergripande tankar kring stadsutveckling.

ANNONS
|

Organisationen Innerstaden Göteborg hade tagit initiativet till ett frukostmöte på fredagsmorgonen med den konkreta frågan ”Visionen om city – finns den?”. Bland medarrangörerna märktes bland andra Svensk Handel, Fastighetsägarna och Business Region Göteborg. Bakgrunden, förklarade Innerstadens vd Lena Dalerup, var att hon tyckte att det var oklart vilken den exakta visionen var för Göteborg – i Haag i Nederländerna där hon jobbat tidigare fanns just en gemensam vision för innerstaden.

Alla inbjudna partier utom Vänsterpartiet hade skickat ledande representanter för att försöka tänka till i denna fråga. Men innan den politiska debatten drog igång ramade Svensk Handel och Fastighetsägarna in den med fakta kring centrumutvecklingen.

ANNONS

Tillgängligheten avgörande

Henrik Ekelund från Svensk Handel konstaterade att centrumhandel i jämförelse med extern handel kunde erbjuda bredare upplevelser för invånarna och kunderna, i form av till exempel kafébesök. Men där var en bra tillgänglighet en helt avgörande fråga för att folk skulle ta sig till centrum. Han passade för övrigt på att avliva myten om de fysiska butikernas död i USA när de stora köpcentrumen klappade igen.

– Min kollega från USA:s motsvarighet till Svensk Handel förklarade när jag mötte honom att för varje butik som har stängt i USA har 2,7 nya uppstått.

Rickard Ljunggren från Fastighetsägarna ville också inskärpa för de samlade kommunalråden och gruppledarna att utvecklingen av centrum berodde på om politiker verkligen var villiga att prioritera bland resurserna. Efter att ha konstaterat att Göteborg är en av de glesaste storstäderna i Europa om man räknar befolkning per geografisk yta sa han:

– Det är en konkurrens om ytor. Antingen bygger man dyr infrastruktur eller så lägger man resurser på att bygga bostäder i de centrala delarna.

Och efter dessa synpunkter från de två näringslivsorganisationerna försökte politikerna tydliggöra sin syn på innerstadsutvecklingen.

Många infallsvinklar

Jonas Ransgård (M) betonade bland annat att man ville ”minska bilfientligheten”, Ann-Sofie Hermansson (S) ville att älvstaden skulle vara ett nav för hela regionen, Ulf Kamne (MP) förklarade till exempel att centrum skulle var tillgängligt för alla människor i samhället, Helene Odenljung (L) ville se en effektivare samverkan mellan privat och offentligt i stadsutveckling, kallad Bid, Martin Wannholt (D) ville inte bara se en större satsning på kvarterspoliser utan tog upp att partiet ville se ett helt nytt sätt att leda och styra staden, David Lega (KD) tog upp vikten av mätbara näringspolitiska mål och Yvonne Stafrén, SD:s representant, tog också upp fler poliser för att stävja brottsligheten.

ANNONS

En debatt där enskilda inslag i stadsbilden som smarta papperskorgar – de packar soporna själva – blandades med större frågor som den stora arenafrågan eller etableringen av en ny större galleria i evenemangsstråket. Och Västlänken och infrastrukturen kom naturligtvis också upp i samtalet.

Det rådde politisk oenighet i flera av dessa stadsbyggnadsfrågor, men enighet om behovet av en ökad samverkan med näringslivet i form av föreningen Göteborg citysamverkan– något fullmäktige beslutat om.

– Även om en tydlig vision inte kom fram nu tycker jag behållningen är att det rådde enighet om detta samarbete, där man kommer att arbeta fram en vision och en tydlig handlingsplan, sa Lena Dalerup från Innerstaden Göteborg.

ANNONS