Så värdefullt är varvet för Göteborg

ANNONS
|

På lördag väntas runt 45 000 människor springa genom Göteborg. En löpfest – men också ett välkommet tillskott i kassan för såväl hotell, som restauranger, butiker och inte minst Göteborgs stad. Själva organisationen runt Göteborgsvarvet, inklusive alla loppen, omsätter omkring 60 miljoner varje år. Men löparna, och deras hitresta familjemedlemmar och vänner, väntas totalt bo, äta, köpa upplevelser och shoppa för runt 200 miljoner kronor.

Mer jobb och pengar

– Det betyder naturligtvis, på sikt, högre sysselsättning och större skatteunderlag för Göteborg. Men Göteborgsvarvet är också ett bra exempel på att evenemang kan ge positiva effekter för staden på flera olika, kanske inte lika uppenbara, sätt, säger Ossian Stiernstrand, ekonomie doktor och utvecklingschef på Göteborg & Co.

ANNONS

Han pekar bland annat på att det ökade medieintresset för varvet ger en skjuts åt Göteborgs varumärke – vilket i sin tur kan leda till fler besökare under resten av året. Loppet direktsänds till exempel i SVT.

– Varvet går genom flera ikoniska Göteborgsmiljöer – alla som känner till något om Göteborg ser att sändningen sker härifrån. Det blir som ett långt, direktsänt, reklaminslag för Göteborg, säger Ossian Stiernstrand.

Många varv ger större effekt

I år anordnas det 38:e Göteborgsvarvet. Med tiden har evenemanget växt och ynglat av sig – nu finns exempelvis ett Stafettvarv, specialvarvet för löpare med intellektuell funktionsnedsättning, minivarvet för små barn och trailvarvet som bland annat går över kuperad terräng. Förra året startade arrangörerna också en egen löp- och hälsomässa, Göteborgsvarvet Expo, på Svenska Mässan.

Ossian Stiernstrand tror att den har goda möjligheter att växa och bli en viktig arena för hela den industri som nu omgärdar löpningen.

– Det kan definitivt utvecklas till den stora mötesplatsen för löpning – det kan vara dit som exempelvis Usain Bolt kommer för att presentera sina nya samarbeten med sportmärken om några år. En sådan plattform skulle betyda väldigt mycket för Göteborg. Göteborgsvarvet utvecklar på det här sättet sitt koncept och får evenemanget att sträcka sig över flera dagar – det är väldigt skickligt, säger han.

ANNONS

Eftersom loppet går över i princip hela centrala Göteborg – genom Slottsskogen, över Älvsborgsbron, förbi Lindholmen och Frihamnen, via Götaälvbron och Vasagatan till Linnéplatsen och tillbaka till Slottsskogsvallen – anses varvet också vara ett bra tillfälle att testa formen på hela Göteborgs evenemangsindustri.

Trevnad värd 50 miljoner

– Det här berör nästan alla privata och offentliga aktörer som är inblandade i evenemangsstaden. Det blir därför som en repetition inför resten av årets stora evenemang, säger Ossian Stiernstrand.

Men allt handlar inte om att locka spenderande turister. Ossian Stiernstrand framhåller det han kallar den "sociala dimensionen" av evenemang som Göteborgsvarvet – att göteborgarna generellt får en trevligare stad att bo i.

– Även om man inte springer loppet, samlas många göteborgare längs vägen för att titta på löparna, äta och ha det mysigt. För många kan nog den upplevelsen vara lika mycket värd som exempelvis en biobiljett. Det ger en total social effekt på runt 50 miljoner kronor, även om ingen transaktion äger rum. Staden upplevs helt enkelt som mer levande och roligare att bo i, säger han.

ANNONS