Så kan du komma på nya produkter

ANNONS
|

- Då var det dags att byta den logiska koftan mot den här kreativa T-shirten. Jag lovar att vi kommer att hålla er varma de närmaste timmarna!

Thomas Hagbard, vd för Realize, delar ut t-shirts en tidig eftermiddag på teknikkonsulten Semcons huvudkontor. Han är där tillsammans med kollegan Erik Valvring för att hjälpa Semcon i idéarbetet med att ta fram en ny teknisk lösning åt en kund. T-shirtarna symboliserar en viktig kreativitetsregel, nämligen att alla oavsett befattning är lika viktiga och har lika mycket att säga till om i det här skedet.

- Vår roll är bland annat att se till att inte någon enskild tar över hela diskussionen, inte minst om denna någon råkar ha en hög befattning. Kreativitet är ett grupparbete, säger Thomas Hagbard.

ANNONS

Så fort tröjorna har kommit på sätter arbetet igång. Efter lite charader som gör stämningen avspänd och fnissig är det dags för idéarbete i mindre grupper. För att locka fram de verkligt nyskapande idéerna ur Semconmedarbetarna har Realize en rad beprövade verktyg. Bland annat har de utvecklat ett brädspel där man måste sätta sig in i hur någon annan hade löst uppgiften man har framför sig. Kort med en inbrottstjuv, en präst och en bonde ger fart på diskussionen.

- Verktyg är oerhört viktiga. Hjärnan är ett självorganiserande system, och som alla sådana system så strävar den mot det lägsta energitillståndet. Det vill säga att göra som man gjorde förra gången, tänka samma tanke en gång till.

När workshopen är avslutad några timmar senare har en rad lösningar tagits fram, och Henrik Lysell som är projektledare på Semcon är mycket nöjd med dagen.

- Vi har kommit betydligt längre än jag förväntat mig. Jag har fått ett gäng idéer som är innovativa men ändå realiserbara. Så här långt brukar vi inte komma på så kort tid, säger han.

Bland Realizes övriga kunder finns stora företag som Ikea, Coca-Cola, Volvo och Göteborgs kex. Realize har varit med och tagit fram innovationer som snus med fruktsmak och Fritidsresors tågcharter. De senare ville hitta nya intäktsströmmar och kontaktade Realize för att få hjälp med idéarbetet.

ANNONS

- Då använde vi en kreativ metod som innebär att man tar bort något centralt i den nuvarande affärsmodellen.Vi sa till dem att från och med nu får ni inte använda er av flygplan. Såhär i efterhand så tycks det kanske inte så revolutionerande med tågcharter, men i deras värld så var det verkligen det, säger Thomas Hagbard.

Han förklarar att de är noga med att kunderna ska ha konkret nytta av deras tjänster, inspiration räcker inte.

- Det finns många konsulter som åker runt och pratar om kreativitet och talar om hur man borde göra. Det är väl jättebra, men man behöver få verktygen också. Vi är hantverkare, vi går ut i organisationer och jobbar med deras värsta surdegar.

Under drygt 13 år i branschen har Realize sett hur intresset för deras tjänster stadigt ökat.

- Om folk bara visste hur lätt det är att arbeta med affärskreativitet så skulle vi vara utan jobb. Men vi möter ofta stora börsnoterade bolags utvecklingsavdelningar, och när vi frågar om de är vana vid att arbeta kreativt så säger de att de kör brainstorming. De har inga andra kreativa verktyg än att sitta i grupp och skriva idéer på gula lappar.

ANNONS

På en arbetsplats där tiden är knapp och uppgifterna många kan det kanske vara svårt att finna tid att utmana hjärnan. Men på Realize är man övertygade om att man ändå måste planera in kreativa utmaningar under arbetsdagen om man vill överleva som företag.

- Ofta så står det i något dokument att man ska vara innovativ. Men det man som medarbetare får betalt och beröm för är att man hinner igenom arbetslistan för dagen. Och då väljer man såklart att göra det, och strunta i innovationen. Ett företag måste ha en vision som är tydlig för alla medarbetare och inte består av en massa corporate bullshit,säger Thomas Hagbard.

Han menar att det inte spelar någon större roll vad företagen som de jobbar med behöver hjälp med. Metoderna är de samma oavsett om det handlar om högteknologiska lösningar eller att ta fram nya godissmaker.

- Vi kan hjälpa företag att förbättra sin innovationsprocess, trots att vi inte vet så mycket om vad de egentligen håller på med. Alla företag sitter på en massa idéer som de inte har utnyttjat fullt ut.

Start: 1999

Antal anställda: 4

Omsättning: 9 777 000 (2011/12)

Resultat efter finansiella poster: 148 000 (2011/12)

Företaget har brutet räkenskapsår, avslutat 2012-06

ANNONS