Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Säves helikoptrar avvaktar besked

Helikoptrarna hos Polisen, Västra Götalands-regionen och Sjöfartsverket avvaktar närmare besked om framtiden. För dagen finns ingen oro för verksamheten.

Nedläggningsbeskedet är taget. Nu återstår avvecklingen som omfattar såväl personal som kunder och i ett längre perspektiv försäljning av marken. Tidtabellen är oklar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Polisen är en av Swedavias hyresgäster på Säve flygplats.

– Vår bedömning är att vi kommer att kunna fortsätta att bedriva verksamheten från Säve som i dag, såvida vi inte blir uppsagda. Men det finns ingen anledning för oss att börja vidta åtgärder, säger Bengt Grönlund, chef för hela polisflyget i Sverige.

Han ser för dagen inga större kortsiktiga konsekvenser för polisflyget som är inhyrt på Säve flygplats. I verksamheten finns tre helikoptrar, varav en för utbildning. Det operativa ansvarsområdet omfattar Västra Götaland, Jönköpings-, Kronobergs- och Kalmar län.

2004 byggdes ny hangar och kontorsbyggnad för Polisens verksamhet. På det långsiktiga hyreskontraktet återstår minst 15 år.

Nedläggningsbeskedet från Swedavia innebär dock att även Polisen får titta på eventuella konsekvenser, möjligen en flytt.

– Vid en flytt är det viktigt att vi på den nya platsen kan bygga upp säkerheten kring anläggningen. Det stora problemet är dock att hitta en plats där vi inte stör de kringboende.

– Landvetter flygplats skulle fungera alldeles utmärkt. I Stockholm håller vi till på Arlanda, säger Bengt Grönlund.

En av Sjöfartsverkets fem helikoptrar för sjö- och flygräddning är stationerad på Säve flygplats. I verksamheten på Säve finns även underhållet för samtliga helikoptrar och administrationen för den nationella verksamheten. Ett 50-tal personer finns på basen på Säve.

– Den infrastruktur vi i dag har för vår helikopterverksamhet fungerar väldigt bra. På kort sikt påverkas inte räddningsförmågan alls. På lång sikt behöver vi titta närmare på vad nedläggningsbeskedet innebär för oss. Vi ska nästa vecka inleda en dialog med Swedavia. Helt klart är att vi måste ha en räddningshelikopter i Västsverige, säger Daniel Lindblad, pressansvarig på Sjöfartsverket.

Även Västra Götalandsregionens helikopter för sjuktransporter har sin bas på Säve flygplats.

– Vi vet ännu inte så mycket mer än vad Swedavia meddelade på tisdagen. Det är för tidigt för oss att dra några konsekvenser av beslutet. Men verksamheten kommer självklart att fortsätta, säger Lars Hillerström, finanschef på Västra Götalandsregionen.

Fakta: Detta har hänt

I tisdags kom beskedet att statliga Swedavia lägger ned verksamheten på Göteborg City Airport, mer känd som Säve Flygplats.

I november kom beskedet att banan inte har tillräcklig bärighet för de tyngre flygplanen.

Enligt Swedavia uppgår kostnaden för att förstärka banorna till 250 miljoner, vilket inte anses kommersiellt motiverat.

Förutom trafiken från flera lågprisbolag så hyr Polisen, Västra Götalandsregionen och Sjöfartsverket in sig på Göteborg City Airport för sin helikopterverksamhet.

Enligt besked från Swedavia ska man under tre månader försöka hitta en lösning för det ickekommersiella flyget.

På flygplatsen finns även skolflyg och mindre affärsflyg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.