Riksdagspartierna: Vi tar debatten

ANNONS
|

I kväll möts för första gången en tung socialdemokratisk politiker, Mona Sahlin, och ordföranden för Sverigedemokraterna (Sd), Jimmie Åkesson, i en tv-debatt.

- Vi är inte rädda för att möta deras argument. Vi vill inte bjuda på ett martyrskap som de inte förtjänar, säger Marita Ulvskog, partisekreterare (s).

Nyligen har partisekreterarna Erik Ullenhag (fp) och Per Schlingman (m) debatterat i tv med Sverigedemokraterna. Och enligt en rundringning som GP gjort är alla riksdagspartier beredda att debattera med sd, antingen på riksplanet eller lokalt.

Större genomslag

Detta är ingen ny politisk trend, utan det är samma reaktion som efter alla val sedan 1998. Det säger Daniel Poohl, chefredaktör på den antirasistiska tidningen Expo.

ANNONS

- Att debatten kommer just nu, några månader efter valet är inte överraskande. Det är en återkommande cykel, säger han.

Skillnaden i år är att taktiken och strategin från en del partier är en annan eftersom Sverigedemokraterna har mandat i 144 kommuner. Och genomslaget blir större.

- Partierna har fört antirasistiska kampanjer efter valrörelser sedan valet 1998. I mars 2003 till exempel, lanserade socialdemokraterna en kampanj om hur man skulle stoppa Sverigedemokraterna. Nu gör de samma sak, men taktiken är en annan, säger Daniel Poohl.

Enligt Daniel Poohl är en debatt ett bra sätt för partierna att slå hål på Sd:s argument om att de är utsatta för en bojkott av andra partier.

- Om partierna debatterar blir det svårt för Sverigedemokraterna att fortsätta att spela på det.

Men Daniel Poohl menar också att debatter ger partiet uppmärksamhet och legitimitet.

- Därför är det viktigt att debatten är saklig och påläst, säger han.

Men han tror inte att en debatt förändrar väljarnas inställning. Han är övertygad om att folk vet vad de står för och varför de röstar på Sverigedemokraterna. I stället förespråkar han politiskt fotarbete, att partierna är ute och träffar väljarna och pratar sin egen politik.

Förändrad nyhetsvärdering

ANNONS

Daniel Poohl tycker sig också se en tendens hos andra partier att de betraktar Sd:s väljare som dumma, att de egentligen inte vet att de har röstat på ett främlingsfientligt parti.

- Ibland har jag sett en underton av att "bara man berättar för väljarna att de har röstat på ett parti som vill minska invandringen så kommer sympatierna att falla", men de som röstat på Sd vet varför de har gjort det.

Moderaternas partisekreterare Per Schlingman håller inte alls med om den analysen utan sägar att m debatterar med utgångspunkt från sin politik och lösningar på samhällsproblemen.

Även journalistkåren börjar ändra inställning till hur Sverigedemokraterna ska bevakas. Och det beror främst på valframgången. De flesta redaktionschefer och nyhetschefer som GP talat med säger att nyhetsvärderingen förändrats eftersom partiet finns representerat i flera kommuner.

- Vi bevakar dem som politiska spelare och utefter den storlek och det inflytande de har på det lokala planet. Vi gör vanlig nyhetsvärdering, säger Anders Sundqvist, tf chef på SVT:s Aktuellt och ansvarig utgivare.

"Journalisterna styrs av känslor"

Nyhetschefen på TV 4, Anne Lagercrantz, säger att de vässat sin bevakning, granskar partiets innehåll eftersom partiet blivit en maktfaktor, samtidigt som redaktionen bevakar dem som ett mindre parti.

ANNONS

Daniel Poohl säger att journalister styrs av sina känslor när de ska bevaka Sverigedemokraterna.

- Plötsligt blir de rädda för att göra reklam eller propaganda och gör då dålig journalistik. De glömmer följdfrågor och är dåligt pålästa.

Daniel Poohl efterlyser vanlig nyhetsvärdering, kritisk granskning, kunskap om sakfrågorna och partiet. Och han säger att det är viktigare än någonsin att politiker och media är pålästa, noggranna och insatta i sakfrågorna. Att Sverigedemokraternas politik sak tas på allvar och att känslorna läggs åt sidan.

- Självklart är debatten mellan Sahlin och Åkesson intressant liksom en bevakning av partiets riksårsmöte i nästa helg, säger Daniel Poohl.

Expo
ANNONS