Framtida bilutsläpp ska förhandlas av EU:s miljöministrar under tisdagen. Arkivfoto.
Framtida bilutsläpp ska förhandlas av EU:s miljöministrar under tisdagen. Arkivfoto.

Procentkamp om utsläppen i EU

Mullrar svensk miljöoro högre än centraleuropeisk rädsla för jobben? En tät procentkamp väntar när EU:s miljöministrar ska enas om framtida krav på bilutsläpp.

ANNONS
|

Dra ned koldioxidutsläppen från personbilar med 30 procent till 2030, jämfört med 2021, tycker EU-kommissionen.

Nej, minst 40 procent, anser EU-parlamentet – varpå Sverige drämmer i med en önskan om hela 50 procent.

"Det är viktigt att Sverige som har en stor bilindustri visar att EU kan anta ambitiösa mål för minskade utsläpp", säger miljöminister Karolina Skog (MP) inför tisdagens förhandlingar med övriga EU i Luxemburg.

Där ska EU:s 28 medlemsländer försöka enas om sin förhandlingslinje i utsläppsfrågan. Beslutet får oerhört tung betydelse för såväl kampen mot klimatförändringarna som för bilindustrin.

ANNONS

Det sistnämnda har gjort tveksamheten stor i framför allt det bilfabrikstäta Öst- och Centraleuropa. De så kallade Visegrad-länderna – Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern – vill tillsammans med länder som Bulgarien och Rumänien hålla ner ambitionsnivån och har förmått EU:s ordförandeland Österrike att lägga fram ett kompromissförslag där utsläppsnivån sätts till 35 procent.

Avgörande under förhandlingarna blir sannolikt hur Tyskland ställer sig. Landet är hårt pressat från båda håll – å ena sidan bilindustrin, å andra sidan starka miljö- och konsumentgrupper som fortfarande är rejält ilskna efter tyska biltillverkares utsläppsfusk.

Luxemburg, TT:s korrespondent

Fakta: Utsläppsförhandlingarna i Luxemburg

EU:s miljöministrar möts i Luxemburg under tisdagen för att försöka enas om skärpta mål för koldioxidutsläpp från nya personbilar och lätta skåp- och lastbilar.

EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen jämfört med 2021 års nivå ska minskas med 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030.

EU-parlamentet har i sin tur redan röstat igenom en hårdare linje där man vill se 20 procents minskning 2025 och 40 procent år 2030.

I förslaget ingår även målsättningar om hur stor del av marknaden som inom tidsperioden ska bestå av noll- och lågutsläppsfordon. Dessutom vill man ge olika former av incitament för tillverkning av lättare fordon.

Om ministrarna kan enas under tisdagen inleds kompromissförhandlingar med EU-parlamentet.

ANNONS