Prioriterar utifrån allas rätt till bra utbildning

Riksdag och regering ska inte prata om kepsar och mobiltelefoner – utan diskutera stora frågor som verkligen får konsekvenser för elevers framtid. Det säger Elsemarie Hallqvist, rektor på Nytorpsskolan i Hammarkullen.

ANNONS
|

Du sa upp dig från jobbet somverksamhetschef i Katrineholmför att börja som rektor på Nytorpsskolan.Varför då?

– Jag kände att jag ville vara medoch göra något där jag verkligenbehövdes. Dessutom saknade jagrektorsjobbet något grymt, det ärnågot med tempot, kombinationenav snabba beslut och mer långsiktigttänkande som jag gillar. Jag känneratt jag som rektor verkligen kangöra skillnad – varenda dag kan jagpåverka en annan människa. Mennär jag började sa eleverna att ”detär ingen idé vi lär oss ditt namn fördu kommer ändå sluta snart”.

Du kommer inte sluta?

– Nej. Men det har varit mångarektorsbyten här. En medarbetareberättade att jag var den fjärde rektornsedan hon blev tjänstledig för2,5 år sedan. Det är klart att det dåblir svårt att driva ett vettigt utvecklingsarbete.

ANNONS

– Ett sätt att göra det attraktivareför lärare och rektorer att jobba påutsatta skolor är att höja lönernapå skolor i dessa områden. Jag harfått det där lönepåslaget som detvarit mycket bråk om i Angered,fast efter jag tackade ja till tjänsten.Vi måste få personal till de utsattaskolorna som verkligen VILL jobbahär. Varför välja en skola med tuffmiljö och jättestora utmaningar närdu kan välja en med mycket bättreförutsättningaroch ändå få sammalön?

Ibland sägs det att rektor är ettomöjligt yrke?

– Släpp in 30 patienter med 30olika diagnoser till en läkare – dethade varit rätt svårt för läkarenatt göra sitt jobb. Men så är det iskolans värld. Visst är det omöjligt– men samtidigt är det världens roligastejobb!

Vad ser du som din viktigastefråga?

– Skolans kompensatoriska uppdrag.Hur ska ett barn som kommersom flykting med krigsupplevelser,med en mamma och pappasom inte kan läsa och skriva, fåsamma förutsättningar som minabarn – uppväxta i ett villaområdemed rektorer som föräldrar ochsom var på biblioteket på babysångredan som bebisar? Det är skolanssvåra uppdrag – ochdå fungerar detinte att riksdag och regering läggertid på att prata om mobiltelefoneroch kepsar.

Hur jobbar du mer konkret?

– Jag har kastat upp jättemångabollar och många medarbetare upplevernog att de just nu befinner sig iett bollhav. Men mitt mål är tydligt– att öka måluppfyllelsen. 2024 ska90 procent av eleverna som går utnian ha betyg i alla ämnen. Vi harbörjat jobba med något som heterformativ bedömning där lärarna harfått börja titta på sin egen undervisningoch samtala om den. Dettaär en förändring som ska sätta sig,vi ska jobba med detta i tre år ochinga andra kompetensutbildningarfår störa det arbetet.

ANNONS

Vad gör du om dina mål och visionerkrockar med lärarnas?

– Jag måste naturligtvis jobba påett sätt så att jag får förtroende, attlärarna känner att de kan lita på migoch att jag vet vad jag pratar om. Jagläser mycket pedagogisk forskningoch är ute i verksamheten så att jagvet hur lärarnas vardag ser ut. Mendet gäller också att vara tydlig medatt jag är den som leder och fördelararbetet.

Hur prioriterar du?

– Genom att ha dörren öppen,och vara åtkomlig när medarbetareoch elever är på plats. Men justnu har vår skola en måluppfyllelsepå 38 procent och då måste vi fokuserapå att höja den. En sak somjag väljer bort är till exempel närstudenter hör av sig och vill göraundersökningar på Nytorpsskolan.Visst måste skolor släppa tillför forskning, men vi kan inte göradet just nu. Vårt fulla fokus måsteligga på att barnen här ska få sammamöjligheter och rätt till en lika brautbildning som andra barn.

Fakta: ElsemarieHallqvist

■■ Ålder: 51 år.

■■ Bor: Onsala.

■■ Bakgrund: Musiklärare.Skolledare sedan 2002. Varitrektor på fristående skola,kommunal skola samt pågrundvux och komvux. Senastverksamhetschef för grundskolani Katrineholm.

■■ Intressen: Badar i havet,även vintertid. Gillar att läsaoch spela wordfeud.

■■ Familj: 3 vuxna barn. Mansom är rektor i Bergsjön.

■■ Det första jag gör när jagkommer till jobbet: Då tänderjag mysiga lampor och ljusoch drar upp persiennerna föratt se barnen på skolgården.Sedan tar jag en kaffe.

2 tips till dig som vill blirektor

■■ Sök ett jobb där du har enrektorskollega.

■■ Gör inte misstaget att blirektor på samma skola där duvarit lärare.

ANNONS