Pressar både priser och pappersmassa

Göteborgsföretaget Pulpac har fått patent på en revolutionerande metod att formpressa pappersmassa till skålar, muggar och galgar. Allt är nedbrytbart och råvaran kostar bara hälften så mycket som plast.

ANNONS
|

I dag hörs allt oftare högljuddakrav på att miljöförstörande ochhälsofarliga plastprylar ska fasasut, bland annat från EU-kommissionen.Inte undra på att det surrasom att Pulpac kan bli ”lika stortsom Tetra Pak”. Vd Linus Larssonskrattar åt jämförelsen.

– Jodå, vi har storartade planerhär, men det vore nog hybris attprata om dem redan nu. Vårt kortsiktigamål är att vara lönsammainom ett par år, säger han.

Det var Linus och hans pappaOve Larsson som fick idén till dennya metoden, som kan innebäraett teknikskifte av det slag sombrukar kallas omstörtande, en såkallad disruptive innovation.

– Vi har en helt ny produktionsmetod.Vi använder luft som formeringsmetodi stället för vatten,säger Linus Larsson.

ANNONS

DEN TRADITIONELLA METODEN attpressa pappersmassa har inte förändratsmycket sedan början av1900-talet. Den kallas våtformningoch går ut på att användamycket blöt pappersmassa, nästansom slam. Men då får de färdigaprodukterna en vattenhalt på 70–80 procent och måste torkas längeefteråt, vilket kostar både tid ochenergi.Pulpacs metod pressar torr pappersmassaisostatiskt – lika högttryck från alla håll – och i hög värme.Det tar mindre än en sekund.

– Vår metod är unik i att kunnaproducera stora volymer väldigteffektivt och snabbt. Och investeringskostnadernaär mycket lägreän vid våtformning, säger LinusLarsson.Pulpacs produkter kan vara förpackningarav alla slag, tallrikar,lock till kaffemuggar och bestick.

Kanske rentav små möbler?

– Möbler har vi inte testat, mendet vore skoj att försöka. Engångsbestickskulle vi klara, säger LinusLarsson.

Tanken är att använda lokalskogsråvara, med enbart rena naturfiber.Inga tillsatser, förutomadditiv i form av till exempel vaxersom behövs ifall slutprodukten skainnehålla vätska.Pulpac har valt att inte tillverkaoch sälja maskiner utan säljeri stället licenser.

– Vi såg en stor potential medtekniken. Den är så generell ochkan användas till så mycket. Dåvar beslutet ganska enkelt. För attgöra idén skalbar, säljer vi den pålicens till olika varumärkesägaresom själva får investera i produktionslinoroch annat. Vi vill fokuserapå det vi tycker är viktigt ochroligt; forskning och utveckling.Vi ska anställa ännu fler ingenjörerför att lyfta metoden till nästanivå, säger Linus Larsson.

ANNONS

Han visar runt i lokalerna iHögsbo industriområde, där detfinns utrymme att växa, både ikontorsdelen och i verkstadenoch labbet där man tillverkarprototyper.

I SEPTEMBER I år ombildades Pulpacoch nya ägare kom in med nyapengar, exakt hur mycket är inteoffentligt ännu.

– Vi har så vi klarar oss i två år.Men målet är att få ett positivtkassaflödeså snart som möjligt,säger Linus Larsson.

Pulpac har hittills sålt ”en handfull”licenser, den enda som offentliggjortsär Ekoligens AB somtillverkar klädgalgar.

– Än så länge är det för känsligtatt prata om de andra licenserna,men under nästa år kommer manatt kunna se produkterna ute påmarknaden, säger Linus Larsson.

AFFÄRER ÄR PÅ gång även i USA,där Pulpac har ett säljkontor näraChicago, centrum för den amerikanskaförpackningsindustrin.

– USA har visat sig vara en väldigtstark marknad för oss, tvärtemotfördomen att de inte är såmiljömedvetna där borta. Därfinns ett enormt behov av att bytaut den fossilberoende plasten.

Fakta: Pulpac

■■ Grundat: 2017.

■■ Vd: Linus Larsson.

■■ Anställda: 16.

■■ Ägare: WPP Kantar Sifo 43procent, PP Intressenter AB38 procent, Pulpacs personal19 procent.

ANNONS