Ett hundratal nyblivna elcykelägare skrev fel när de ansökte om elcykelpremie, och fick för mycket pengar av Naturvårdsverket. Återkrav kom så småningom. Arkivbild.
Ett hundratal nyblivna elcykelägare skrev fel när de ansökte om elcykelpremie, och fick för mycket pengar av Naturvårdsverket. Återkrav kom så småningom. Arkivbild.

Orimligt dyra elcyklar slank genom systemet

En elcykel för 123 miljarder kronor? Inget konstigt med det. Var så god – maximal rabatt på det inköpet. Ungefär så reagerade det tekniska systemet på ansökningarna om elcykelpremie.

ANNONS
|

Intresset för att köpa en subventionerad elcykel har varit stort. Naturvårdsverket har vid det här laget betalat ut 97000 premier, alltså bidrag, för de eldrivna tvåhjulingarna.

Men det har inte varit problemfritt. Först blev det känt att ett antal fall av misstänkta bidragsfusk uppdagats, vilket TT har skrivit om tidigare. Nu har det också visat sig att det tekniska systemet inte varit så smart.

Nära miljonen

Vid Riksrevisionens granskning upptäcktes att ett hundratal personer ansökt om rabatt för elcyklar med osannolikt höga inköpspriser. Revisionen hittade bland annat flera elcyklar som registrerats med inköpspriset 999000 kronor, fast det egentliga priset var 9900 kronor. De nyblivna elcykelägarna tycks helt enkelt ha sluntit på tangenterna.

ANNONS

- Inget tyder på att personerna i de här fallen skrivit fel med uppsåt, säger revisionsdirektör Tomas Kervenhed.

Fantasisummorna slank igenom systemet med följd att den utbetalda premien blev för hög. Premien ska motsvara 25 procent av inköpspriset, upp till 10000 kronor.

- I vissa fall har personerna fått 10000 kronor i premie, trots att cykeln kostade mindre. Hur mycket som betalats ut i för höga premier är svårt att kvantifiera, men det handlar om flera hundra tusen kronor, säger Tomas Kervenhed.

Betalat tillbaka

Riksrevisionen har uppmanat Naturvårdsverket att skärpa rutinerna. Uppmaningen kom inte som en överraskning – Naturvårdsverket hade redan upptäckt fadäsen.

- Jag tror att rekordet för uppgivet inköpspris var på 123 miljarder. Det är ju lite dyrt, säger Tomas Hallqvist, chef för myndighetens miljöbidragsenhet.

ANNONS

Han har gått igenom alla ansökningar baserade på väldigt höga inköpssummor. De omkring hundra personer som verkar ha gjort ett skrivfel, och inte uppsåtligen försökt luras, har redan fått återkrav. Enligt Tomas Hallqvist har de flesta redan betalat tillbaka den premiesumma de inte var berättigade till. Och tidigare i höstas utrustades systemet med en spärr, så att alla högre belopp hanteras manuellt.

Och framöver? De avsatta pengarna till elcykelpremie detta år är slut, så det har inte gått att ansöka efter 19 oktober.

- Och jag kan inte tolka den nu lagda budgeten på annat sätt än att bidraget till elfordon inte kommer att finnas kvar 2019, säger Tomas Hallqvist.

TT

Fakta: Subventionerad elcykel

Regeringen avsatte 350 miljoner kronor till elfordonspremien 2018.

Premien omfattar elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar.

I juli utökades anslaget för att även omfatta eldrivna utombordsmotorer.

I slutet av september hade 325 miljoner kronor betalats ut, varav 296 miljoner kronor till elcyklar.

Sedan augusti har Naturvårdsverket polisanmält 170 fall av misstänkta bidragsfusk.

I de flesta fall handlar det om förfalskade kvitton.

Källa: Naturvårdsverket

ANNONS