Olofsson: GM har inte tagit sitt ansvar

ANNONS
|

Vid presskonferensen på fredagseftermiddagen berättade Maud Olofsson att regeringen redan på måndag kommer att delta i möten i Stockholm.

Där ska man diskutera hur man ska få fram jobb till alla dem som drabbas när Saab läggs ner.

Men Maud Olofsson hade inga färdiga lösningar på hur man kan hjälpa till i Trollhättan.

Hon hänvisade till satsningar som redan gjorts i kommunen.

- Vi är beredda att diskutera ytterligare saker, sade hon.

Maud Olofsson lade skulden för Saabs nedläggning helt på General Motors.

- Företaget har inte tagit sitt ansvar, säger hon.

Även Saabchefen Jan Åke Jonsson hänvisade till att ansvaret vilar på GM.

ANNONS

- GM har fattat beslutet, nu inväntar vi deras direktiv om hur avvecklingen ska gå till, sade Jan Åke Jnsson.

Näringsministern inledde presskonferensen med att vara den första att beklaga att GM inte ville fullfölja affären med Spyker.

–Det här var ett mycket överraskande och mycket beklagligt beslut, sade hon.

–Ni måste vi hjälpa alla anställda och kommunen med framtidsspåret, sade Olofsson.

–Det är inte frågan om en konkurs eller likvidering utan en avveckling under kontrollerade former, sade Saabchefen Jan Åke Jonsson vid presskonferensen.

–De som äger Saab är GM och GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år, sade Olofsson.

–Regeringen har försökt göra det så attraktivt som möjligt att vara här i Trollhättan.

De anställda på Saab Automobile fick information om nedläggningen via e-post under eftermiddagen. Det uppger de fackliga företrädare som med uppgivna miner mötte medierna.

–Vi fick beskedet på ett möte tidigare i dag. Det kändes väldigt surt, vi trodde att vi skulle få besked om att förhandlingarna löpte på, säger IF Metalls Paul Åkerlund.

Cecilia Fahlberg, ordförande i fackförbundet Unionen, är chockad och ”oerhört besviken” på nedläggningen.

–När den första chocken har lagt sig är det otroligt viktigt att man tar vara på det kunnande och den energi som finns bland Trollhättans Saab-anställda för att ta orten vidare, säger hon till TT.

ANNONS

Hon efterlyser en ”bredare dialog” om fordonsindustrins betydelse för Sverige, där regeringen, branschen och facken är representerade, för att ta fram kloka politiska beslut som kan gynna näringen.

Fahlberg anser att man kunde ha agerat mera kraftfullt på ett tidigare stadium med skrotningspremier och miljöbilspremier.

–Man måste också se biltillverkningens betydelse för andra branscher – underleverantörer och andra.

Dessutom hoppas hon att Arbetsförmedlingen avsätter medel för akuta insatser, även för underleverantörer, och anser att GM måste ta ett socialt ansvar.

Trollhättans kommunalråd Gert-Inge Andersson (S) trodde verkligen att allt skulle ordna sig med en ny ägare. Han är helt överraskad över utgången.

- Framtida jobb i Trollhättan bygger på teknikutveckling och industri och att vi ska ta vara på alla resurser som vi skapat genom åren, säger han.

- Trollhättan tar på sig det lokala ansvaret att skapa nya arbetstillfällen, säger han.

Men han är väl medveten om att flera av grannkommunerna kommer att stå inför samma problem och konstaterar att det behövs en övergripande satsning från regeringen.

Gert-Inge Andersson förväntar sig att General Motors kommer att tillföra de medel och lokaliteter som behövs.

- Det är bara att köra igång på stubinen. Nu funderar vi under helgen och kommer med nya idéer på måndag, säger han.

ANNONS

Det var i natt som regeringen fick det oväntade beskedet.

- Vi har varit i daglig kontakt med GM. Så sent som i går hade vi det också. Men vi fick då inga signaler om att GM skulle lägga ned Saab, säger Maud Olofssons pressekreterare, Frank Nilsson.

GM:s styrelse tog beslutet i natt svensk tid.

- Det är en 180-graders vändning från GM:s sida. Vi hade väntat ett helt annat besked, säger Frank Nilsson, på näringsdepartementet.

Näringsminister Maud Olofsson och statssekreterare Jöran Hägglund har befunnit sig på Saab-fabriken hela eftermiddagen för att tala med ledning, fack och personal.

–Det är väldigt dystert. Ett mycket tråkigt besked för alla anställda och det kommer vid sämsta tänkbara tillfälle, säger näringsminister Maud Olofsson (C) till TT.

Vad som händer nu är oklart.

–Jag tror inte att GM har riktigt klart för sig hur avvecklingen ska gå till, men GM måste ta sitt ansvar, säger näringsminister Maud Olofsson.

Det möte som regeringen och Olofsson bjuder in till på måndag ska bland annat bringa klarhet i om det behövs mer insatser än vad som redan presenterats i form av extra resurser till Arbetsförmedlingen och Almi.

”Vi kommer att i nära samarbete med Saab avveckla verksamheten på ett ordnat och ansvarsfullt sätt. Detta är inte någon konkurs”, säger ordföranden för GM Europa, Nick Reilly, i ett pressmeddelande från General Motors.

ANNONS

Saab kommer även i fortsättningen att förse Saabägare runtom i världen med reservdelar.

ANNONS